FORBRUKERTEKNOLOGI

Sesam skal doble salget til neste år

Sesam-sjef Mikal Rohde vil bli mer populær enn Google - i Norge. Her er hovedtrekkene i planen.

22. nov. 2005 - 09:37

Google skal dekke hele verden og har i følge ryktene kanskje en person som arbeider med å tilpasse de norske søkene, påpeker Mikal Rohde, sjef for Schibsted-eide Sesam.

Schibsteds egne Aftenposten skrev for to uker siden at deres test viste at Sesam ikke slår Google. Men Sesam er fremdeles helt fersk.

- Vi måtte lansere fort og ventet til vi var bra nok. Vi har en rekke prosjekter på hvordan vi skal bli bedre, sier Rohde.

Det finnes mange måter å måle hvor god en søkemotor er, men en av dem er antall nettsider har oversikt i. Sesam og Findexa-eide Yelo hovedargument på hvorfor de har en sjanse mot noen med et fem års forsprang er at de kan fokusere på de 40-50 millioner norske nettsidene som finnes. Google må arbeide med et tosifferet milliarder antall sider.

Sesam hadde oversikt over 31 millioner da de åpnet og har lagt til 4 millioner nettsider nå. I tillegg har Sesam åtte millioner sider med nyheter, men selve innsamlingen er Google kanskje like bra på.

Det er de norske sidene som er viktigst: Tall fra TNS Gallup viser at 57 prosent av alle nordmenn leter etter primært norske nettsider.

Dette skaper et stort marked: Schibsted tror omsetning på søkeord i 2004 endte på 25 millioner kroner. Dette vil vokse til 288 millioner kroner i 2009 tror media-konglomeratet.

Spurt om hvordan Sesam skal slå Google, vil ikke Rohde avsløre alle planene, men han regner opp tre fronter der Sesam skal skille seg ut.

- Det viktigste er at vi bedre kan tilpasse norskt innhold. Vi har seks personer som bare arbeider med indekseringen - fire fra oss og to fra Fast, som har levert programvaren, forteller Rohde.

I tillegg har Sesam har en total stab på rundt 30 andre ansatte som bare arbeider med å skaffe innhold, tilpasse og justere hvor høyt opp eller ned treffene fra forskjellige nettsider.

- Vi finner ikke så mye juks, men det er noe som vi har redigere bort. Det største problemet her i Norge er at mange har speilsider med likt innhold, noe som uten tilpasning ville gitt en unaturlig høy score mot andre nettsider. Bergens Tidene har for eksempel seks like nettadresser med samme innhold, det må man tilpasse søkemotoren til.

Sesam hevder at den andre siden de skal bli bedre på enn Google er offentlige nettsider. Den store bøygen, forteller folk i bransjen, er Odin, departementens nettjener. Dette er Sesam enig i. Odin er ikke optimalt organisert og inneholder 4-5 millioner nettsider. vi har et eget Odin-prosjekt, forteller Anette Beckstrøm Holtedahl, produktdirektør i Sesam.

Sesam arbeider derfor med å få tilsendt alle Odin-dokumentene, men hvem som skal gjøre dette vil han ikke fortelle.

Arbeidet med andre typer norske nettsider er også tidkrevende og Sesam håper de derfor skal bli bedre enn Google.

- Vi har begynt å se på et eget blogg-søk. Vi har også gjort mye med web-hoteller for å få med personlinge hjemmesider, forteller Holtedal.

Sesam skal også slå Google med å være bedre på nyheter. I tillegg har de allerede en viktig komponent som Google ikke har, påpeker Rohde. Sesam viser deg adresse, telefonnummer og et kart for både søketreff på de fleste norske personer og 1,3 millioner norske bedrifter.

Sesam ser også på mulighetene for å koble inn en annen Schibsted-eid tjeneste.

Hvis du søker på en spesifikk motorsykkel, ville det være relevant om du fikk vite at det var to brukte slike sykler til salgs på Finn.no, påpeker han. Han jobber med og vurderer en rekke andre ting, som mobilsøk og flyfoto, men vil ikke gi noen konkrete løfter.

Det oppkjøpte Internettkatalogen.no som skal stå for inntektene på Sesam. Sesam skal tjene penger på to områder. Den første er søkeord-annonser som på Google: Når du søker på offroad-sykkel kan en annonser som har kjøpt dette ordet få visst sin offroad-sykkel-annonse.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

I tillegg skal Internett-katalogen selge mer detaljerte oppføringer i bedriftsregisteret til Sesam. I år vil Internettkatalogen.no omsette for rundt 40 millioner kroner.

- De skal doble staben og målet er til neste år å doble omsetningen, forteller ROhde til digi.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.