En ny rapport fra analyseselskapet Gartner Group viser at Nokia forstetter sin gode utvikling.
Nokias andel på det globale mobiltelefonmarkedet steg til 32,6 prosent i tredje kvartal. Dette var opp fra 31,9 prosent i andre kvartal, melder Bloomberg.
Rapporten viser at svensk-japanske Sony Ericsson solgte 13,8 millioner enheter i andre kvartal, hvilket ga en markedsandel på 6,7 prosent i tredje kvartal, mot 6,2 prosent kvartalet før.
Motorolas andel var på 18,7 prosent i tredje kvartal, mens Samsungs andel falt til 12,5 prosent og LG hadde en andel på 6,5 prosent. Markedsandelene til Siemens/Benq er ikke oppgitt.
Dette betyr at Sony Ericsson med et rykk har gått forbi LG og er trolig femte størst.
Gartner øker samtidig sin prognose for det totale mobiltelefonmarkedet i 2005 til 810 millioner enheter. Dette er et løft fra tidligere anslag på 779 millioner enheter i 2005.