Én av de faktorene som har gjort Apples musikkspillerfamilie, iPod, så populær, er det store utvalget av tilleggsutstyr. Det finnes minst tusen forskjellige tilleggutstyr fra Apple og tredjepartsleverandører som er spesielt tilpasset iPod. Blant de nyeste på listen er Microsofts Xbox 360.
Tilleggsutstyr finnes til mange av iPods konkurrenter også, men på langt nær i samme skala. Mangfoldet, sammen med mangelen på en klar leder blant konkurrentene, gjør det langt mindre attraktivt for tredjepartsleverandører å lage tilleggsutstyr til enheter fra selskaper som Creative Labs, Asono og Sony, siden enhetene ikke har noe felles grensesnitt for tilkobling av slikt utstyr. Hver produsent benytter sin egen løsning. Stort sett det eneste alle disse enhetene faktisk har felles, er støtte for Microsoft medieformater og rettighetsstyring (DRM).
Nå har Microsoft samlet en gruppe leverandører av konsumentelektronikk i en arbeidsgruppe underlagt Consumer Electronics Association. Gruppen skal utvikle en standard port for å knytte enheter som musikkspillere til for eksempel stereoanlegg i stua eller i bilen.
Til News.com sier Jai Jaisimha, programsjef i Microsofts Windows Digital Media-divisjon, at det er viktig for bransjen å opprette en åpen bransjestandard for dokkingkontakter som gir konsumentene bedre tilgang til den digitale underholdningen de har lagret på ulike enheter.
Les også:
- [06.02.2006] Tillegg til iPod er milliardmarked
- [15.12.2005] Creative satser på video, Viiv og DAB
- [25.11.2005] Flere gir opp i iPod-konkurransen
- [23.11.2005] Apple melder rekordsalg av iPod
- [09.11.2005] Norske Asono klarer seg mot iPod
- [24.10.2005] En av seks nordmenn har kjøpt iPod
Til News.com sier Chad Hodge, en produktsjef i Microsofts Windows Digital Media-divisjon at selskapet har hørt fra en rekke selskaper, både de som leverer enhetene, forhandlerne, de som bygger tilleggsutstyrt og bilprodusenter, at det er behov for en standard blant enhetene. Behovet skal være spesielt akutt inne i bilene.
- Å ha 15 forskjellige kontakter på dashbordet i bilen din virker ikke som noen god idé. Jeg vil gi ros til Apple - de har virkelig gjort en god jobb der, sier Hodge.
Mer enn 60 personer fra mer enn 40 selskaper skal ha meldt seg på arbeidsgruppen, som ledes av Jaisimha. Apple er ikke med i samarbeidet, som startet opp i november.
Målet til gruppen er å ha en kontakt basert på både en elektrisk og en mekanisk standard, slik at enhetene kan bruke felles tilleggsutstyr. Spesifikasjonen skal derimot ikke diktere hvilke digitale musikkrypteringsmetoder som skal brukes, og den skal tillate både analoge og digitale utganger. Målet er å få standarden klar i løpet av 2006, håpet er å greie dette innen sommeren. Det er en felles oppfatning om at dette haster.