Under press fra Google og deres rakett-aktige inntektsvekst, har de tre største andre aktørene på Internett-kartet også giret opp konkurransen det siste året. Men Time Warner-eide AOL har vært den minst offensive og har i lengre tid derfor søkt en partner.
Både Google, Microsoft og Yahoo har vært med i budkrigen. Time Warner vil dog ikke selge AOL, består av flere deler. Selskapet var da analoge modemer regjerte verdens største internett-leverandør, men har også en mye besøkt nettside og verdens mest brukte lynmeldingsprogram, AIM.
Time Warner har lett etter en parten for internett-portalen til AOL og man er nå i sluttfasen av forhandlinger med Microsoft, skriver Wall Street Journal som har snakket med deltakere i forhandlene.
Målet er etablere et annonse-tjeneste som kan tilby annonse-kjøpere like mange brukere og forhåpentligvis kunder som Google. AOL starte opp med forhandlinger med Microsoft, men disse ble brutt og man var senere i kontakt med både Google og Yahoo, fortalte lekkasjene.
Nå fokuserer forhandlingene om et samarbeid der Microsoft og AOL kan selge annonse på begges nettsider. Hensikten er å skape en felles annonseringsmulighet der man når like mange brukere som på Google. Det er mulig at Microsoft vil kjøpe en andel av aksjene i AOL, men Time Warner skal være hovedeier.
En avtale med AOL vil ikke bare skape en ny annonse-konkurrent for Google, den vil ramme antall brukere for Google. Årsaken er at AOL.com i dag bruker Googles søkemotor, men en avtale med Microsoft vil bytte ut Google med MSN.com.
Og det er ikke snakk om småpenger: Google delte søkeinntektene fra dette samarbeidet med AOL i fjor, noe som gav AOL 300 millioner dollar.