Norske Rubberduck Media Lab er selskapet som leder an utviklingen ikke bare i Norge, men over hele verden på mobil-TV og -radioteknologi.
Løsningene benyttes i dag av blant annet NRK, TV2, TVNorge og Telenor, men også globalt av BBC, MTV Europe, SBS, 20th Century Fox og Ericsson.
Selskapet måler alt fra seertid, til antall seere og til hvor mye data de ulike tjenestene krever til utnyttelse av 3G-nettet.
På mange måter kan man si at Rubberduck blir selve edderkoppen på den digitale innholdssiden.
– Mye har skjedd, og enda mer spennende skjer i løpet av det neste året. Interessen for våre produkter er enorme, sier daglig leder Ola Akselberg til digi.no.
Mobilt innhold har bare så vidt begynt å røre på seg. I oktober målte Rubberduck nærmere 200 000 sesjoner på mobil-tv i Norge. Mye dreier seg om direkte sendinger, nyheter og sport.
Rubberduck har allerede etablert kontor i London, og skal til neste år starte opp flere utenlandskontorerkontorer.
Målgruppen for Rubberducks er internasjonale media-, musikk- og filmselskaper. Selskapet er nå blitt kjøpt opp av Mobile Media Company (MMC) som består av innholdsleverandører for mobile kunder.
Akselberg og flere av hans kolleger har bakgrunn fra NRK som teknisk ansvarlig. Der jobbet de med utvikling av digital TV- og radio teknologi, og mobile tjenester.
Rubberduck er teknologiuavhengig og nøytrale. Til neste år starter byggingen av det digitale bakkenettet (DVB-T) i Norge, samtidig som vi har 70 prosent utbygd DAB-dekning.
Mye av krigen framover vil dreie seg om en mulig utvidelse til håndholdte på det digtale nettet DVB-H, eller bruk av DMB på DAB som NRK har testet ut med gode resultater.
Viktige aktører står på begge sider i denne striden, og det knytter seg stor spenning til hvilken løsning som blir den ledende.
Rubberduck vil delta på denne utviklingen.