Under sitt fire dagers besøk i India i forrige uke luftet Microsofts styreformann Bill Gates noen interessante tanker for å trekke flere brukere vekk fra Google og over på MSN.
Wall Street Journal har fått tak i Microsofts egne avskrifter av hva Gates sa. De bekrefter at Gates ønsker å dele annonseinntektene generert av MSNs søketjeneste med brukerne.
– Brukerne vil få betaling, enten i form av penger, gratis innhold eller programvare, ting de ikke ville fått hvis de ikke brukte søketjenesten, sa Gates.
En talsperson for Microsoft presiserer at tilbudet fra Gates er en av flere mulige kommende tilbud, og det ikke er bestemt å sette det ut i livet.
En måling gjennomført av Nielsen/NetRatings i september, viser at Microsoft har 12 prosent av det amerikanske søkemarkedet, mot 45 prosent for Google.
Avisa skriver at mindre amerikanske søketjenester allerede har ordninger for å dele annonseinntekter med brukerne. GoodSearch lar brukeren peke ut skoler og veldedige formål som skal få annonsepenger, mens Iwon har en lotteri gående der vinnersjansene er proporsjonale med hvor intenst man bruker søketjenesten.
Les også:
- [08.12.2005] Microsoft avduket ny karttjeneste
- [06.12.2005] Microsoft nærmere en gigant-allianse
- [30.11.2005] Microsoft forbereder Google Base-utfordrer
- [21.11.2005] Kontroll over Internett: Google mot Microsoft