Intel kunngjorde i går store endringer i selskapets logo, slagord og produktbetegnelser. Nærmere detaljer vil bli gitt på forbrukermessen Consumer Electronics Show som starter i Las Vegas rett over nyttår. Endringen bekrefter lekkasjer fra november i år.
Les også:
- [06.01.2006] Storlansering av Intel-prosessorer
- [04.01.2006] Intel offentliggjorde nye varemerker
- [02.01.2006] Store forventninger til enorm elektronikkmesse
- [02.01.2006] Rykter om snarlig Intel-baserte epler
- [18.11.2005] Intel bytter logo og dropper Pentium
Den nye firmalogoen er inspirert av logoen til markedskampanjen «Intel Inside»: I stedet for den nedfelte «e»-en er det en ring rundt firmanavnet. Den forrige logoen har vært i bruk i 37 år.
Et nytt slagord, «Leap Ahead» – «et sprang framover» – vil erstatte det gamle «Intel Inside» som har vært brukt siden 1990-tallet.
Ny logo og nytt slagord skal markere Intels overgang til leverandør av forbrukerelektronikk.
Bak endringene står Eric Kim som Intel hentet fra Samsung i fjor og forfremmet til markedssjef – «Chief Marketing Officer» – for noen uker siden. Kim gis mye ære for Samsungs moderne merkevare og markedsprofil.
Etterfølgeren til Pentium M, prosessoren som er kjernen i Centrino-arkitekturen for bærbare PC-er, har offisielt fått navnet «Core». Hittil har den vært kjent som «Yonah». Som kjent, vil den komme i to utgaver, med henholdsvis én og to kjerner. Disse skal markedsføres som henholdsvis «Core Solo» og «Core Duo».
Betegnelsen «inside» vil levere videre på klistremerkene som minner alle PC-brukerne om hva slags teknologi de bruker. Er PC-en utstyrt med «Core Duo» vil klistremerket gi det tydelige varslet «Core Duo Inside».
Kim vil ikke skrape Pentium-betegnelsen helt, men forbeholde den de kraftigste stasjonære PC-ene.
Det er ikke klart hvorvidt Apple, som starter sin store årlige MacWorld-begivenhet 10. januar, vil bruke de nye Intel-merkene, selv om nye Mac sannsynligvis vil utstyres med Intel Core-prosessoren. Bloggerne ser ut til å helle i retning av at Apple vil styre sin egen merkevare, selv om de bytter til Intel-prosessorer.