Å få folk til å lese bøker på noe annet enn papir har, som kjent, vist seg å være svært vanskelig. En undersøkelse tyder på at av de 2,3 milliarder eksemplarer amerikanske forleggere selger verden over, er bare 0,1 prosent elektroniske.
I 2004 prøvde Sony å angripe det japanske markedet for e-bøker med en leser døpt Librie (bildet). Det store framskrittet i forhold til tidligere e-boklesere var skjermen, basert på teknologi fra E Ink, et utviklingsselskap med «digitalt papir» som spesialfelt. E Ink tilbyr langt høyere oppløsning enn flatskjerm, og lesbarheten i sort/hvitt er tett opptil vanlig papir. Det kreves ikke bakgrunnsbelysning, og sidene kan leses like godt i skarpt sollys som innendørs. Det digitale papiret trekker bare strøm når man bytter side. Ifølge Sony skal man kunne lese minst 15 vanlige bøker mellom hver batteriladning.
Grunnen til at Librie ikke slo an, er forretningsmodellen. Sony overlesset e-bøkene med rettighetskontroll, og la blant annet inn en tidssperre: 60 dager etter nedlastingen var boka uleselig.
På Consumer Electronics Show som åpner i Las Vegas på onsdag, vil Sony, ifølge Business Week, lansere en ny e-bokleser på det amerikanske markedet. Teknologien skal være omtrent den samme som på Librie. Det som er nytt er forretningsmodellen. I praksis vil Sony forsøke å gjenta Apples iPod/iTunes ved å kople leser og et bredt og enkelt tilgjengelig tilbud på innholdssiden.
Store forlagshus som HarperCollins, Random House og Simon and Schuster er med på satsingen, med opptil 25 000 titler hver. Prisen blir ned mot dagens lavprisutgaver. Bøkene legges ut i et eget Sony-format på online-butikken Sony Connect, som også selger musikk.
E-bokleseren skal ikke begrenses til det proprietære Sony-formatet, men også ta andre formater, som pdf, slik at man kan bruke den til å lese alle slags bøker og dokumenter, også dem som er gratis tilgjengelig fra andre kilder enn Connect. Overføring fra PC går over USB. Leseren skal også kunne lese både Sonys proprietære minnekort Memory Stick og standard SD-kort som mange allerede bruker i digitale kameraer.