ANALYSER

IT-ansatte bruker tiden på brannslokking

Halve arbeidsdagen til IT-ansatte går med på å løse brukerproblemer, viser en fersk undersøkelse.

I en fersk undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Norstat på vegne av IT-rådgivningsselskapet Syscom kommer det fram at IT-ansatte kaster bort store deler av arbeidsdagen.

Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2005 mot 100 norske og 100 danske IT-ansvarlige i bedrifter med mer enn 100 ansatte.

IT-sjefene ble spurt om hva de brukte arbeidstiden til, og i hvilken grad avdelingens tjenester var klart definerte.

Nokså overraskende viser undersøkelsen at nesten annenhver IT-stilling går med på å løse ad hoc problemer. Samtidig hevder halvparten av de spurte å ha kontroll på IT-oppgavene. Tre av fire mener de har klart definert hvilke produkter og tjenester de leverer organisasjonen.

Tallene støtter opp om analyseselskapet Gartners berømte målinger av totalkostandene for å eie PCer. Mestparten av kosten er ikke innkjøp av maskin og programvare, det er opplæring og brukerstøtte som koster penger.

Undersøkelsen viser at 42 prosent av de ansatte i IT-avdelingene brukte mellom en og to arbeidsdager i uka bare på ad hoc løsning av brukerproblemer. 16 prosent av de spurte brukte mer enn to dager i uka.

De IT-ansatte ble også spurt om sin kunnskap og kjennskap til ITIL (It Infrastructure Library), et leverandørnøytralt rammeverk for implementering av beste praksis i IT-avdelinger. Rammeverket er meget anerkjent og mye brukt både i Storbritannia og i Nederland.

Halvparten av norske IT-ansatte har hørt om ITIL, mens kun hver femte IT-avdeling foreløpig har innført eller holder på å innføre ITIL.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra