Spionvare, programmer som sniker seg inn på PC-en for å vise reklame, kopiere brukerdata eller installere annen fiendtlig kode, ble for alvor en sikkerhetstrussel i 2004. Men først i løpet av 2005 kom det løsninger for bedriftsmarkedet med sentralisert utrulling og administrasjon.
Nå har analysebyrået Forrester Research gått igjennom markedet for bedriftsløsninger og sett på åtte løsninger. Vinneren er japanske Trend Micro.
Forrester har vurdert de åtte forskjellige produktene på 106 forskjellige kriterier og i tillegg snakket med en rekke kunder som bruker dem. I tillegg til rene tekniske muligheter, har Forrester også vurdert tilstedeværelse i markedet, investering i utvikling og langsiktig produkt og forretningsstrategi.
Trend Micro vinner kåringen, med blant annet høyest score for produkt- og bedriftsstrategi. Forrester trekker frem at Trend Micro har en stor bredde på sine løsninger med tilbud både for enkelt-PC-er, samlepakker og gateway-løsninger.
Trend baserer sine bedriftsløsninger på Trend Micro Control Manager – en sentralisert administrasjonsløsning som kan styre kontrollen med spionvare på både PC-er og servere.
Max Cheng, daglig leder for Trend Micros enterprisevirksomhet, sier at anerkjennelsen fra Forrester kommer på et tidspunkt når antispionvare-markedet er i en betydelig vekst. IDC anslår i en rapport at dette markedet vil vokse med 64 prosent fra 2005 til 2006.
Les også:
- [16.01.2006] Foreslår entydig definisjon av spionvare
- [10.01.2006] Stadig flere angrep gjennom lynmelder
- [23.12.2005] Alternativ virusbekjempelse fra India
- [13.12.2005] Kvel virus og spionvare i samme slag
- [22.11.2005] Sony BMG saksøkt for spionvarebruk