Reklameplakater i spill er ikke noe nytt. Norske Funcom har blant annet en egen versjon av sitt spill Anarchy Online som er gratis og reklamefinansiert. Skiftende reklamebudskap dukker opp på plakater i byene, på samme måte som de gjør i virkelige byer. Men dette er gjort med Funcoms velsignelse og penger går til selskapet.
Engage In-Game Advertising tok en litt annen vri, melder arstechnica.com. Nylig meldte de om stor suksess med en reklamekampanje de hadde kjørt for hurtigmatkjeden Subway. Etter tre uker hadde reklamen blitt sett av 31 000 forskjellige spillere og vært synlig på skjermen i til sammen 19 000 timer.
Reklamen ble vist på «en av de mest populære online action-spillene som spilles av menn mellom 18 og 34», meldte selskapet, men de nevnte ikke hvilket spill. Grunnen til dette er at de slett ikke hadde noen avtale med produsenten av spillet. Spillet heter Counter-Strike og produsenten Valve Software var ikke informert.
Engage trodde nok de hadde gjort en genistrek, for Counter-Strike er laget slik at det skal kunne modifiseres av ivrige spillere.
Slike skytespill får gjerne lenger liv og større popularitet ved at spillerne selv kan bidra til variasjoner. Videre spilles Counter-Strike på servere som ikke tilhører produsenten. Tilsynelatende har Engage og deres tekniske partner, IGA, betalt eiere av uavhengige Counter-Strike-servere for å få legge inn reklame i spillet, melder arstechnica.com.
Problemet er bare at Valve nå er klar over hva som foregår, og de er fast bestemt på å ta tilbake territoriene sine i kyberrom. Selskapet understreker at de ikke har gitt tillatelse til dette, og ikke engang vært i diskusjoner med Engage. Og det er bare lov å modifisere spillet for ikke-kommersielle formål, selv om det ligger på andres servere. Dette går tydelig frem av spillets lisensavtale.
Valve sender nå sin hær, av advokater, for å få ordnet opp i saken.