Det norske sikkerhetsselskapet Norman har blitt rik på å bekjempe virus og dataangrep, og vil i år ansette 19 nye medarbeidere, i tillegg til 19 som ble ansatt i fjor.
Over to år vil dermed Norman nærmest doble staben, som nå teller 70 ansatte på Lysaker-kontoret.
Markedsdirektør Audun Lødemel utelukker ikke at enkelte nyansatte kan havne på noen av de andre kontorene som er lokalisert i Sverige, Danmark, Tyskland, Holland Sveits, England og Storbritannia. Totalt har Norman 180 ansatte.
Norman har sitt hovedkontor i Norge, men tilbyr virusbeskyttelse til kunder over hele verden, med Skandinavia, Sentral-Europa og Storbritannia som nøkkelmarkeder.
De nytilsatte vil først og fremst dekke stillinger inne salg og markedsføring.
Det er spesielt selskapets egenutviklede Sandbox-teknologi som Lødemel mener vil bli etterspurt flere steder.
Les også:
- [18.08.2005] Norman løste Zotob-problemet
- [25.02.2004] Norman med i Microsofts antivirus-allianse
- [27.10.2003] All Microsoft-programvare skal først testes av Norman
Dette er en proaktiv teknologi, som skal kunne kjenne igjen virusoppførsel og stoppe virus som ennå ikke er registrert. En ny versjon ble sluppet i andre kvartal i fjor.
Lødemel ser også en klar vridning mot OEM-markedet, der partnere integrerer Normans teknologi inn i sine egne produkter. I dag utgjør dette markedet mellom fem til ti prosent, og Microsoft skal være blant de største partnerne.
Microsoft kjøpte i fjor antivirusselskapet Sybaris, en av Normans OEM-kunder.
Norman bygger sine produkter på egen kjerneteknologi, både for å skanne etter virus, og for å avsløre hittil ukjent kode som oppfører seg mistenkelig.
Norman melder også om en kraftig vekst i spionvare, som i 2004 gikk fra å være en sjeldenhet til bli et kjempeproblem for verdens PC-brukere. Dette er programmer som sniker seg inn på PC-en for å vise reklame, kopiere brukerdata eller installere annen fiendtlig kode.