Opera lanserte sin Opera Mini her i Norge. Hittil er det bare større og dyrere mobiler som har hatt en nettleser, men Opera Mini er Java-basert og fungerer selv på de enkleste mobiler som støtter Java.
Under testperioden var Opera Mini gratis gjennom et samarbeid med TV2 Nettavisen, men nå starter Opera et globalt salg.
- Vi tror vi er en av de første som starter et globalt salg av programvare for mobiler med betaling over SMS. Dette er en ny måte å selge programvare på, hevder Tor Odland, informasjonssjef i Opera overfor digi.no.
Opera skal ikke overbevise verdens mobilbrukere alene om å kjøpe deres nettleser.
- Vi har inngått en lang rekke avtaler med mobiltelefonselskaper som skal markedsføre nettleseren mot sine brukere. Hvem dette er vil vi offentliggjøre i ukene fremover, forteller Odland.
Alle disse partnerne skal selge Opera Mini gjennom en SMS-prising. Her i Norge vil Mini koste 20 kroner, mens den i England vil være noe dyrere. I USA vil prisen ligger på 3 dollar, 20 kroner. Opera deler SMS-prisen med teleselskapet.
Opera tjener også penger på at Opera Mini starter opp med et Google-søkevindu. Men selskapet har en del utgifter. For når man gjør et oppslag med nettleseren, går forespørselen til Operas server i Oslo. Denne serveren henter det ønskede innholdet, komprimmerer det og stokker det om for å passe til en mobil skjerm.
- Foreløpig står det en server i Oslo, men vi har vurderte å spre dem utover i verden. Dette er en kostnad for oss, men vi har også inntekter på driften av Mini gjennom Google-avtalen, påpeker Odland overfor digi.no.