Analyseselskapet Javelin Strategy & Research, spesialist på analyser av moderne banktjenester, har utgitt en rapport om ID-kapring i USA i 2005. Årets rapport viser samme tendens som fjorårets, der Javelin slo fast at tallet på ofre faller. I fjorårets rapport kom det dessuten fram at «phishing» og Internett bare kan knyttes til 11,6 prosent av ID-kapringene.
Les også:
- [30.01.2006] IBM frykter «phishing» mot bedrifter
- [26.01.2005] ID-er rappes sjelden over nett
Ifølge Javelin ble 8,9 millioner voksne amerikanere utsatt for ID-kapring i 2005. Det er en nedgang fra 9,3 millioner i 2004, og 10,1 millioner i 2003. Det ser stadig ut til å være slik at tyveri av lommebøker og kredittkort ligger bak langt flere tilfeller av ID-kapring enn datakriminalitet. Rapporten viser sågar til nettbank som en viktig faktor i å få redusert ID-kapringen. Hyppige sjekk av egne konti gjør det også mulig å oppdage ID-kapring på et tidligere tidspunkt, og følgelig begrense tapene.
De fleste utgiftene etter tilfeller av nettkapring, dekkes av banker og kredittinstitusjoner. Mens det gjennomsnittlige offeret ble tappet for 6 383 dollar i fjor, mot 5 885 dollar i 2004, falt gjennomsnittsbeløpet som offeret selv måtte dekke fra 675 dollar til 422 dollar. Det tok derimot gjennomsnittlig 40 timer av offerets tid å få ordnet opp etter kapringen, mot 28 timer i 2004.
USAs konkurransemyndighet FTC skal komme med en oppdatert rapport om ID-kapring i løpet av våren.