Det tyske programvareselskapet SAP har hevdet seg i konkurransen med spisskompetanse på forretningskritiske løsninger mot store virksomheter. Høyt lønnede konsulenter har bidratt til en jevn vekst for SAP som endte sin omsetning i fjor på 8,5 milliarder euro.
Men web-baserte ERP-løsninger har lenge ligget og truet SAP som merker en stadig sterkere konkurranse fra amerikanske Salesforce og små norske gründerselskaper.
I Norge har videotelefoni-selskapet Tandberg valgt å sette ut sin kundebehandling til CRM-selskapet Salesforce.
I tillegg har Microsoft og Oracle startet salget av sine nettbaserte ERP-løsninger. Også flere norske aktører som Visma og Mamut leverer CRM-systemer.
Les også:
- [12.01.2006] Tror på dobling med web-basert ERP
- [24.10.2005] Tilbyr web-baserte fakturasystemer
- [19.10.2005] 24SevenOffice skalerer ned og angriper Mamut
- [03.10.2005] Oracle vil heller knuse Salesforce.com
- [08.09.2005] Endrer taktikk og lover leide tjenester
- [02.03.2005] Søker selgere for webbasert ERP
- [17.02.2005] Nettløsning kaprer mange norske ERP-kunder
Mot små og mellomstore bedrifter har norske 24SevenOffice og Cerum dukket opp og kapret flere norske kunder med sine web-baserte ERP-løsninger.
Det er nemlig kostbart og eie sitt eget CRM-system (datasystem for kundehåndtering).
Ved å heller leie ERP-tjenester over nett, slipper kunden både serverpark, implementering og oppgradering av programvare, backup-løsninger, drift og sikkerhet. Dette kan gi besparelser på mellom 40 til 70 prosent.
Trykket fra konkurrentene har fått SAP til å snu på flisa. Ifølge news.com vil ERP-giganten på torsdag tilby nettbaserte CRM-tjenester.
SAP forespeiler at nettjenesten vil skille seg ut fra konkurrentene. SAP håper også med tjenesten at kunden etter hvert selv vil kjøpe CRM-løsningen.
SAP hevder blant annet at deres nettbaserte ERP-løsninger, i motsetning til konkurrentene, fritt kan kommunisere med andre IT-løsninger.