Netthandelen økte kraftig gjennom fjoråret, viser tall fra Teller (tidligere Visa Norge). Omtrent 90 prosent av norske Visa-betalinger går gjennom Teller.
Disse kortene ble brukt til netthandel for over 6,1 milliarder kroner i fjor. Det er en oppgang fra 4,3 milliarder kroner i 2004.
Reiser og elektronikk var bransjene som økte netthandelen mest i 2005. Begge disse bransjene passerte kortbetalinger for en milliard kroner hver gjennom Tellers systemer.
– Nå gjør vi unna halvparten av netthandelen i norske nettbutikker, forteller informasjonssjef Thomas Midteide i Teller.
En annen bransje som har opplevd kraftig vekst er kjøp av musikk og video over nettet. I fjor registrerte Teller handel av musikk for nær 100 millioner kroner.
Nettbutikken Komplett er blant dem som har merket at etterspørselen etter elektronikk og data fortsatt øker kraftig.
I fjor fikk Komplett inn en ny ordre hvert 38. sekund gjennom hele året. Selskapet opplevde vekst i fjor, og julehandelen i desember ble den første måneden med omsetning over 200 millioner kroner hos Komplett.
For fem år siden handlet nordmenn stort sett i amerikanske nettbutikker. I 2005 handlet nordmenn for første gang de fleste varene sine i norske nettbutikker.
Litt over halvparten av all netthandel skjedde i norske nettbutikker, mens England er nummer to på listen.
– Vi handler likevel for mer enn dobbelt så mye fra norske nettbutikker, som fra engelske, sier Midteide.
Les også:


- [23.12.2005] Netthandel vokser raskest i Norge
- [21.12.2005] Ny teknologi skal gjøre netthandel tryggere
- [30.11.2005] Rakettvekst for norske reise-nettsider
Handel fra amerikanske nettbutikker flater ut, selv om USA fortsatt ligger som land nummer tre vi handler på nett fra. I fjor gikk det 370 millioner kroner til amerikanske nettbutikker, eller omtrent seks prosent av netthandelen totalt.
På bunnen av listen ligger Kasakhstan, med beskjedne 59 kroner i netthandel fra norske kortbrukere i fjor.