Det er krigen mellom søkemotorene som har fått mest oppmerksomhet de to siste årene fordi søkeinntektene har vokst så raskt. Men i det stille har en annet nettsted vokst i et ekstremt tempo.
Det finnes mange såkalte sosial nettverkstjenster, men Myspaces er blitt den store vinneren. Myspace har utkonkurrert pioneeren Friendster og veldig mange andre aktører som ble startet opp i 2002/2003 da sosiale nettverkstjenster var på mote.
Det bare to år gamle selskapet er nå det tredje mest brukte nettstedet i USA med en trafikk (målt i antall sidevisninger) som er to og en halv ganger høyere enn Google i USA.
Annonsører og dermed Internett-bransjen selv fokuserer mest på antall brukere og der er Myspaces "bare" på 11. plass i USA i desember. Men deres brukere er altså ekstremt ofte inne på nettsiden de har skapt på tjenesten.
I løpet av fjoråret gikk dermed Myspaces forbi aktører som eBay, AOL og Google på antall sider vist til amerikanske brukere.
Tjenesten konkurrerer både med blogger og tjenster som blant annet Microsoft tilbyr under MSN/Messenger.
Media Metrix-tallene dekker bare amerikanske brukere. Trolig slår Google fremdeles Myspaces når man ser på globale tall.