Cisco meldte i går at de har gjennomført overtakelsen av Scientific Atlanta, et oppkjøp verdsatt til 6,9 milliarder dollar som ble kunngjort i november i fjor. Scientific Atlanta er USAs største produsent av tv-bokser og annet utstyr for videonettverk. Oppkjøpet regnes som en hjørnestein i Ciscos strategi med større innsats innen forbrukerutstyr, og innen utstyr for teleoperatører som vil satse på moderne bredbånd.
Les også:
- [09.01.2007] Spent Cisco debuterer på forbrukermesse
- [10.05.2006] Cisco har fortsatt tosifret vekst
- [17.01.2006] Cisco skal satse på forbruker-produkter
- [21.11.2005] Cisco kjøper tv-boks-produsent
- [18.11.2005] Cisco gjør trolig et gigantoppkjøp


Vanligvis kjøper Cisco småbedrifter i Silicon Valley og integrerer dem i sin egen organisasjon i løpet av tre måneder. Scientific Atlanta holder til på USAs østkyst og har 6000 ansatte, og byr følgelig på helt andre utfordringer. Toppsjefen i Scientific Atlanta har forpliktet seg til å lede selskapet i minst to år til, og vil pendle fram og tilbake mellom Atlanta og San Jose.
Til Wall Street Journal sier Cisco at det vil ta minst to år å integrere Scientific Atlanta i Cisco. I første omgang vil Ciscos egne ingeniører sette seg inn i Scientific Atlantas teknologi, tjenester og produksjonsprosesser. Det er ikke lagt opp til mannskapsreduksjoner.