I forkant av den pågående RFID World 2006 i Dallas i den amerikanske delstaten Texas, gjennomførte bransjeorganisasjonen CompTIA (Computing Technology Industry Association) en undersøkelse blant sine medlemmer om deres forhold til RFID-teknologi.
CompTIA er formelt sett en global organisasjon, men 98 prosent av respondentene i undersøkelsen er fra Nord-Amerika. Halvparten er forhandlere eller løsningstilbydere.
Sammenliknet med en tilsvarende undersøkelse for et år siden, er andelen som sier at noen av klientene deres har gjennomført RFID-prosjekter, økt fra 29 prosent til 39 prosent. Tre fjerdedeler av disse sier imidlertid at færre enn 20 prosent av kundene har implementert RFID.
Den økende interessen for RFID gjenspeiles i andelen som sier de tror de vil tilby RFID-relaterte produkter og tjenester innen de kommende tre årene: 89 prosent i år, mot 76 prosent i fjor. 41 prosent er «helt sikre» på dette, mot 37 prosent i fjor, mens 48 prosent sier de vil gjøre noe med RFID dersom kundene deres viser interesse, mot 39 prosent i fjor.
CompTIA mener tre utfordringer skiller seg ut som viktige hindre mot RFID: mestring av teknologien, opplæring og kundegrunnlag. 60 prosent av respondentene er enige i at mestring er en utfordring, mot 72 prosent i fjor. Opplæring betraktes i år som en viktig utfordring av 50 prosent, mot 67 prosent i fjor.
Bare den siste utfordringen ble oppfattet som problematisk av flere i år enn i fjor: 59 prosent mener det kan være vanskelig å skaffe kunder på RFID, mot 56 prosent i fjor.
Respondentene har i varierende grad satt seg inn i RFID-teknologi: Bare 15 prosent har implementert RFID i pilotprosjekter, enten for seg selv eller for kunder, og 44 prosent har i tillegg satt seg grundig inn i teknologien.
Så langt gir med andre ord undersøkelsen et inntrykk av at RFID opplever en forholdsvis problemfri vekst. Men undersøkelsens spørsmål om tilgang på kompetanse kan bidra til å trekke dette inntrykket i tvil.
Hele 75 prosent av respondentene er enige i at det fortsatt ikke er tilstrekkelig tilgang på folk med RFID-kompetanse. Det er dog en nedgang fra i fjor, da 80 prosent var enige i at tilgang på kompetanse er et problem.
Av dem som er enige i at det finnes en underskudd på RFID-kompetanse, tror fire av fem at underskuddet vil hemme implementeringen av RFID-teknologi. Dette er vesentlig mer enn i fjor, da den tilsvarende andelen var 53 prosent.
13 prosent av respondentene kom med tilleggskommentarer til hva som er utfordringene med å spre RFID. Blant kommentarene som gikk igjen var problematiske kalkyler i forhold til hva man får igjen for investeringene, at den praktiske bruken av RFID er langt mer begrenset enn det propagandaen vil ha det til, og at det ikke er noen enkel eller standardisert måte for små og mellomstore bedrifter å implementere RFID på.
Les også:
- [09.05.2006] Venter samfunnsgevinst fra RFID
- [15.03.2006] Slik kan RFID spre datavirus
- [13.03.2006] Kina starter verdens største RFID-prosjekt
- [28.02.2006] Vil sertifisere kompetanse i RFID
- [22.02.2006] Nye RFID brikker for små varer
- [07.02.2006] RFID-brikke som prikk over «i»
- [30.01.2006] Næringslivet satser sammen på RFID
- [14.12.2005] Gartner spår vårløsning for RFID