Siemens Business Services (SBS) har etablert en avdeling i Riga i Latvia som skal betjene nordiske og europeiske kunder.
Avdelingen består av 50 ansatte med høyere IT-utdannelse og gode skandinaviske språkkunnskaper. I Latvia er nemlig norsk, dansk, svensk, tysk eller finsk satt opp som andre språk på obligatorisk skole, nest etter engelsk.
Dette gjør Baltikum til et svært attraktivt marked for såkalt nearshore, som betyr å sette ut IT-oppdrag til naboland.
Ikke bare er det kort fysisk vei til Riga, cirka halvannen time med fly fra Gardermoen, men også kulturen og språket er mer sammenlignbart med Norge i forhold til for eksempel India.
Markedsansvarlig Pieter Spilling i SBS forteller til digi.no at selskapet er i prosess med tre norske kunder som nå vurderer å sette ut IT-oppgaver til Latvia.
Han mener behovet tvinger seg fram i Norge, delvis fordi dyktige IT-folk er blitt en mangelvare.
– Antall tilgjengelige SAP-konsulenter klarer ikke lenger å dekke behovet for oppgraderingsprosjekter som skal gjennomføres, sier Spilling til digi.no.
I Riga hevder divisjonsdirektør for driftsavdelingen, Dainis Berzins, at 30 av totalt 50 ansatte innehar solid SAP-kompetanse.
Berzins mener at Latvia for noen få år siden var det tredje største landet målt etter flest folk med Java-kompetanse.
– Det har lenge vært tradisjon for å lære IT på høyskoler og universiteter i Latvia, sier han til digi.no.
Når SBS-avdelingen i Riga skal rekruttere studenter, blir de ikke bare testet på IT-kunnskaper, men også på språkkunnskaper. Er det skandinaviske språknivået for dårlig, legger avdelingen opp til et knallhardt program for å heve kompetansen.
Den globale konkurransen, der de store IT-gigantene i lang tid har outsourcet til India, har dessuten utfordret kostnadsstrukturen.
I Latvia garanterer SBS at IT-tjenestene vil koste norske kunder mellom 40 til 60 prosent mindre. Den gjennomsnittelige timeprisen i Latvia ligger på rundt 55 euro som tilsvarer 450 norske kroner.
Til sammenligning er den gjennomsnittelige timeprisen i offshoreland, som er land utenfor Europa og typiske lavkostland, rundt 200 kroner. De noe høyere lønningene i Øst-Europa antas likevel å jevnes ut med høye reisekostnadene til India.
Les også:
- [08.08.2006] Tror flere norske vil til Hviterussland
- [26.04.2006] India kan tape Europas outsourcing
- [14.02.2006] Hele Europa er et lavkostland for Norge
- [12.10.2005] Norsk IT-vekst kan skje mest i India
- [10.06.2005] Jobb-massaker i svensk IKT-bransje
Driftsselskapet vil også kunne hjelpe kunder med avanserte IT-oppdrag som for eksempel å tilpasse store, tunge stormaskinmiljøer til .Net og Intel-baserte maskiner.
Den største kunden til SBS er moderselskapet Siemens som består av over 400 000 ansatte i 192 land. I tillegg drifter SBS IT for kunder av både Toshiba og Microsoft.
SBS har utviklet en globalisert standardløsning for IT-støtte til Siemens som gir lik kompetanse på datasikkerhet, IT-infrastruktur og flytting av data. Selskapet benytter anbefalt praksis etter ITIL-modellen.
Spilling mener at Siemens skal være en av verdens største SAP-brukere, der SAP-installasjoner har blitt konsolidert fra 170 forskjellige systemer og ned til syv.
Berzins ser for seg at SBS-avdelingen i Riga vil vokse med mellom 50 og 60 nye ansatte i år.