Det er et kjent problem i IKT-bransjen at man i utgangspunktet ikke kan stole på at kundene på forhånd vet hva de vil ha. For mange kundeundersøkelser har vist at det var liten interesse for PC hjemme, mobiltelefoner eller SMS.
Men man kan ikke ignorere hva kundene mener heller. Og i såfall er en ny amerikansk undersøkelse dårlig nytt for verdens teleselskaper. I jakten på neste marked og hvordan man skal utnytte 3G-nettene, har alle kastet seg over musikk og ikke minst video/TV-sendinger. For videokonferanse ser kundene stort sett ut til å takke nei til.
En fersk undersøkelse gjort at et kandisk meglerhus i USA med 1001 brukere, viser at det er lave ringepriser som lokker dem, skriver Wall Street Journal. På spørsmål om de vil godta mobil markedsføring i form av lydklipp eller SMS for å få lavere ringepriser, sier alle nei. 43 prosent sier faktisk de er villig til å betale mer til en operatør som garantere mot reklame.
Tre fjerdedeler sier også at de ikke er interessert i å se på TV eller filmer på en mobil enhet og 69 prosent sier nei takk til musikk, kanskje på grunn av utbredelsen av MP3-spillere i USA.
En fersk Forrester-analyse støtter det samme - bare en prosent sier MP3-spiller på mobilen er et krav.