Tidlig i februar i fjor ble det avslørt at Siemens Business Service (SBS) trolig hadde tatt seg overbetalt fra sin største kunder, Forsvaret, på leveranser av IT-utstyr.
Men innrømmet først ingen feil og sparket personen som trolig lekket informasjonen til VG, SBS-ansatte Per Yngve Monsen. Monsen saksøkte SBS og rettssaken ble en PR-katastrofe.
Saken kostet så tre toppledere i Siemens Business Systems (SBS) jobben.
Først på fredag, over et år etter at saken dukket opp, inngikk SBS en avtale med Forsvare om å forsøke å rydde opp i saken.
Les også:
- [23.08.2007] Siemens vet ennå ikke hva som skjedde
- [16.06.2006] Mulig korrupsjonstiltale mot Siemens
- [09.06.2006] Forsvaret bygger opp egen IT-driftsavdeling
- [15.03.2006] Siemens kan ha brukte millioner på smøring
- [13.03.2006] Siemens kan ha gitt gaver og reiser
- [14.11.2005] Siemens-ledelsen kunne ha reddet seg
- [13.11.2005] Ledelsen i Siemens SBS ryker ut
- [13.10.2005] Siemens kan miste driften for Forsvaret
- [03.10.2005] IT-kontrakt uten vern mot overpris
- [30.09.2005] Dom hevder Siemens overpriset Forsvaret
- [03.02.2005] Siemens avviser juksepåstander
Forsvaret mente at SBS kunne ha fått så mye som 50 millioner for mye betalt, men etter en fem måneder lang gjennomgang av revisorselskapet Ernst & Young, går SBS med på å tilbakebetale 19,5 millioner kroner til Forsvaret.
SBS trekker samtidig ankesaken mot Monsen, opplyser selskapet.
– Dette har vært en svært beklagelig sak for SBS og for Siemens, sier Per Otto Dyb, administrerende direktør i Siemens AS.
«Oppmerksomheten denne saken har fått i media førte i fjor høst til at tre av lederne i SBS trakk seg fra sine stillinger. SBS ledes nå av Ove Guttormsen som har gjort en rekke grep for å sikre at Siemens-konsernets retningslinjer overholdes for fremtiden», skriver SBS i sin pressemelding.
Monsen har hele tiden påstått at han først varslet ledelsen om uregelmessighetene, men at dette i stedet utløste reaksjoner og senere oppsigelse i stedet for at den tyske SBS-ledelsen vurderte Monsens påstander.
«Av tiltak som er igangsatt kan nevnes gjennomgang og innskjerpelser av selskapets prosesser, regler og interne rutiner, gjennomgang av de største avtalene for å sikre at fakturering har skjedd i henhold til intensjonen, samt andre tiltak for å sikre at Siemens-konsernets Business Conduct Guidelines blir fulgt opp i det daglige,» skriver SBS.
Dyb og SBS legger seg også ganske flate for Monsen.
«I fjor høst anket SBS dommen i den såkalte Monsen-saken fordi selskapet mente det fremkom uriktige påstander i forbindelse med FIS-Basis-kontrakten. Når nå Ernst & Young har avdekket at det har forekommet feilfakturering, dog ikke av den karakter og størrelsesorden Monsen har indikert, har selskapet valgt å trekke anken.»
– Dette har vært en vanskelig og lite ønskelig sak både for Monsen og SBS, og sett i ettertid er det klart at vi kunne ha løst arbeidstvisten med Monsen på en bedre måte. SBS har feilfakturert Forsvaret, og selv om feilfaktureringen ikke var i den størrelsesorden Monsen har indikert, handlet Monsen i tråd med selskapets interne retningslinjer da han varslet om disse forholdene. Vi ønsker nå å se fremover og å bruke kreftene på de mange forretningsmulighetene som ligger foran oss, sier Dyb.