Media Center, Windows-versjonen som gjør en PC-en om til en underholdingssentral, kom først til Norge i fjor høst og salget har vært veldig forsiktig.
Windows-versjonen har vært i salg i USA i siden høsten 2002, men lenge ble ikke kundene fristet av en PC som stod i stua og kunne brukes til å spille av og ta opp både musikk, video og film.
Nå melder Microsoft, ganske uventet, at Media Center-salget har tatt av og det ettertrykkelig. Under Microsofts Mix-konferansen i Las Vegas i USA i går avslørte Microsoft at Media Center PC nummer 10 millioner vil bli solgt i slutten av mars.
Microsoft forteller at det 59 prosent av PC-ene som selges i butikker i USA nå er Media Center-maskiner. Dette gir et salg på en million maskiner i måneden.
Dette er utvilsomt en triumf for Microsoft som har holdt ut med et svakt salg i mange år uten å gi opp.
Microsoft har for lengst begynt å reklamere for Vista, der Media Center-programvare alltid vil følge med, men dette ser altså ikke ut til å affisere kundene – de kjøper maskiner med dagens Windows XP. I januar rådet Bill Gates selv kundene nærmest til å vente til Vista med et kjøp.
Les også:
- [05.01.2006] Vent med å kjøpe stue-PC
- [21.09.2005] Windows Media Center klar på norsk
- [13.05.2005] Windows stue-PC-er er merkelig dyre
- [03.09.2004] Her er fremtidens «stue-Windows»
Microsoft gir priskutt æren for det økte salget. Lenge krevet Microsoft at Media Center-maskiner måtte ha et TV-tunerkort, noe som økte prisen. digi.no har tidligere påpekt at de fleste Media Center-maskin som selges i Norge koster 10 til 15 000 kroner.