Intel har tatt flere initiativ i det siste, rettet mot land under utvikling, og kunngjorde i går at de hører til et program kalt «Discover the PC». Initiativene omfatter en «Community PC» (bildet) tilrettelagt for internettkiosker på landsbygda i India, en fullverdig men ekstremt rimelig PC som skal inngå i offentlig sponsede prosjekter i forskjellige land, og et investeringsfond på 50 millioner dollar for å fremme nye teknologiselskaper i Brasil.
India
Intel har lansert et lokalt initiativ kalt «Jaagruti» («oppvåkning») som skal bidra til å fremme IT-kunnskap på den indiske landsbygda. Sentralt i dette initiativet er internettkiosker det en spesielt tilrettelagt «Community PC» skal gi brukere praktisk erfaring med IT og tilgang til Internett.
De fysiske og system-egenskapene til denne PC-en er spesielt tilrettelagt forholdene på den indiske landsbygda og at hver PC vil få svært mange brukere. Boksen verner innmaten mot varme og fuktighet. Strømforsyningen tåler avbrudd, og PC-en vil kunne koples til ad hoc-kilder, for eksempel bilbatterier eller sykkeldrevne dynamoer. PC-ene skal kunne fjerndriftes, slik at vedlikehold og feilretting ikke krever eksperter på stedet. De skal settes sammen av indiske selskaper som Wipro og HCL Infosystems. Grensesnittet til brukerne skal være på lokale språk. PC-ene skal ha et autentiseringssystem som gjør det mulig for brukerne å fylle ut og signere skjemaer til det offentlige.
Mexico
Intels initiativ i Mexico omfatter en annen type u-lands-PC, beregnet på salg til privatpersoner. Den kan betraktes som et alternativ til den bærbare sveive-PC-en til programmet «One Laptop Per Child» som MIT-professor Nicholas Negroponte står bak og som støttes av FN.
Ifølge Intel-sjef Paul Otellini skal deres ulands-PC ha et enkelt brukergrensesnitt beregnet på førstegangsbrukere. Den skal videre være liten, rimelig og ha et lavt strømforbruk. Den skal lagre til disk, og gi tilgang til Internett. Prisen vil variere fra land til land, avhengig av styrken til den lokale kjøpekraften. I Mexico antydes en pris på rundt 300 dollar, inkludert skjerm. Distribusjonen skal skje i et samarbeid med teleoperatøren Telmex. Intel understreker at den skal gi en fullverdig opplevelse. Selskapet vil samarbeide med lokale partnere, hovedsakelig teleoperatører og myndigheter for å fordele PC-en til andre land.