For fire år siden lanserte Google en søkemotor for bedriftsinterne søk. Løsningen kalles Google Search Appliance og kommer levert som en ferdig installert og oppsatt gul serverboks.
I forholdt til Googles inntekter på internettbaserte søk, utgjør denne løsningen bare en mikroskopisk del av internettgigantens inntekter. Det norske søkemotorselskapet Fast og konkurrenten Autonomy har stort sett fått være i fred på dette markedet. Dette kan være i ferd med å endre seg.
Google har blitt den dominerende aktøren på internettsøk og når store selskaper når det stadiet Google nå er på, må de aktivt utvide til nye markeder for å skaffe nye inntektsstrømmer og forsvare den høye børskursen sin. Markedet for bedrifstinterne søk er et naturlig valg for Google. Både fordi det i seg selv er et market hvor man kan selge løsninger, men også fordi det er et stort potensiale for å selge mer programvare som er relatert til søk. Det er det Fast gjerne kaller Search Derivative Applications (SDA).
Hittill har google bare hatt en inntekt på cirka 75 millioner dollar fra salg av programvarelisenser. For et norsk programvarehus ville det blitt regnet som bra, men med tanke på at Google omsetter for 6,1 milliarder dollar, er det en dråpe i havet.
- Vi er absolutt mindre en moderskipet, men vi dobler hvert år og går med overskudd, sier Dave Girouard, sjefen for Googles divisjon for bedriftssøk til Yahoo News.
Selv om markedet vokser raskt, er det fortsatt et lite marked. Gartner estimerer det til å være på cirka 350 millioner dollar totalt i året. Det er forøvrig et tall som Fast-sjef John Lervik bestrider. Han mener de tar feil og at markedet allerede er mye større.
I oppgraderingen av Google Search Appliance har Google inngått samarbeid med flere av de største og mest kjente aktørene programvareselskapene. Blant dem finner vi Oracle, Cisco, Salesforce.com, NetSuite, Cognos og SAS Institute.
Google åpner også opp utviklingsgrensesnittene sine for andre tredjepartsleverandører av programvare.
- Dette trekket vil differensiere Google fra konkurrenter som IBM, Oracle, Microsoft, Fast, Autonomy og tvinge dem til å endre sin strategi. Det tvinger de andre søkeaktørene til å fokusere på brukervennlighet og på utviklerdelen av bedriftssøk, sier Hadley Reynolds, en industrianalytiker i Delphi Group til Red Herring.
Troen på Googles satsning er stor blant selskapets partnere.
- Normalt har forretningsbrukere vært nødt til å læres opp for å gjøre søk innenfor applikasjoner som business intelligence, CRM og inventarstyring, men hvis de kan få søke etter informasjon gjennom et kjent Google grensesnitt så får de tilgang til bedre informasjon og kan gjøre bedre forretningsbeslutninger, sier Paul Hulford i Cognos til Redd Herring.