Denne måneden begynte den belgiske finansavisen De Tijd å teste ut bruk av såkalt elektronisk papir for sine lesere. Avisen har 40.000 lesere.
Det har tatt tid - digi.no omtalte allerede i 2001 løfter om at teknologien skulle komme i salg.
25 av De Tijds lesere fikk hver sin gratis e-papir løsning 14. april og skal bruke tre måneder på å teste det ut. Etterhvert vil eksperimentet utvides til å inkludere 200 av avisens lesere.
Systemet de har valgt å prøve ut er en iLiad eReader fra iRex technologies, et selskap som er utskilt fra den nederlandske elektronikkgiganten Philips. Dette er bare en av flere enheter som bruker den nye skjermteknologien.
iLiad eReader kan se ut om en blanding av et ark og en Tablet PC. Den kan ikke bøyes slik tidligere prototyper har blitt demonstrert å klare, men den er tynn og benytter en form for digitalt blekk som gjør at skjermen reflekterer lyset istedenfor å lyse opp. Foreløpig kan systemet bare vise bilder og tekst i 16 forskjellige gråtoner.
e-papiret kan oppdateres over internett og kan også å noteres på. Sideskift foregår ved å trykke en egen knapp for dette. Foreløpig støttes formater som PDF, xhtml, rene tekstfiler og mp3.
Dette er ikke første gangen at aviser prøver seg på e-bok løsninger. Like før årtusenskiftet var det flere modeller som ble forsøkt, uten hell. Utviklerne og støttespillerne håper og tror at det vil lykkes denne gangen fordi e-papiret er tynnere, kan leses i skarpt sollys på stranden og i dårlige opplyste områder som t-bane og på togstasjoner.
Hvordan avisene skal tjene penger på å levere sitt produkt på e-papir er ikke helt klart ennå. De kan ta en abonnementspris og selge annonser, men i hvilken form dette blir er uklart. Den beligiske avisen har derfor inngått et samarbeid med et teleselskap, reklamebyråer og universiteter for å evaluere hvordan forbrukerne bruker e-papiret.
- Vi har seks eller syv partnere som sammen skal prøve å komme opp med en gangbar forretningsmodell, sier Kris Laenens, De Tijds prosjektleder, til International Herald Tribune.
Blant andre aviser som også er i ferd med å kjøre testeksperimenter på e-papir er Paris baserte Les Echos og amerikanske New York Times. Les Echos skal kjøre sitt testprosjekt med 500 lesere. De planlegger å begynne testingen med Sonys e-reader, men vil etterhvert sørge for at avisen blir tilgjengelig på flere forskjellige enheter. New York Times planlegger et forsøk med 300 slike enheter.
Andre større internasjonale aviser holder litt igjen og venter på mer sofistikerte enheter som også har støtte for farger og som kan bøyes.
Når enhetene nå kommer i salg denne sommeren forventes prisen å ligge på cirka 400 dollar. Flere av avisene mener at man er avhengig av en pris ned mot 100 dollar før det vil ta av. Det forventer markedet at vil skje allerede neste år.