En undersøkelse gjennomført av Sosioraster på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet, avdekker at IT- og finansbransjen går på bordell med kolleger som en del av en «bonding»-strategi.
IKT-Norge-sjef Per Morten Hoff er sjokkert over funnene i undersøkelsen, og mener det er trist i forhold til både menneskesyn og IT-bransjen som nå kan stå i fare for å få et frynsete rykte.
Hoff frykter også at det i enda større grad kan bli vanskelig å rekruttere kvinner til en bransje som godtar denne typen virksomhet.
Han forteller til digi.no at IKT-Norge allerede i sommer vil utarbeide retningslinjer til IT-bransjen på hva som etisk er akseptabelt.
Hoff peker på at flere IT-selskaper har forbud i sine ansettelseskontrakter mot surfing på pornosider.
– Men denne undersøkelsen avdekker langt verre forhold som i alle fall bør skrives ned som et forbud og som kan være oppsigelsesgrunn, sier Per Morten Hoff.
Han synes det er svært tvilsomt at IT-bransjen kaller denne virksomheten for bonding eller relasjonsbygging.
Bonding går ut på at man skal utvikle sterkere vennskap på arbeidsplassen, gjennom felles opplevelser. For eksempel kan rafting være populært, fordi det får fram andre egenskaper enn dem man nødvendigvis viser på jobb.
I undersøkelsen avdekker Sosioraster i intervjusamtalene at det å gå på bordeller med kolleger, oppleves som en bonding-strategi.
Undersøkelsen kartla kunnskapsnivået om sexmarkedet mot 2 688 menn mellom 20 til 40 år.
40 prosent av mennene kjenner noen som har kjøpt sex i utlandet, og 65 prosent mener der er helt forståelig at noen kjøper sex.
En av de spurte sier han har hatt med kunder på horehus i Sør-Afrika. Aktiviteten går på representasjonskonto, fordi man «bygger opp relasjoner». En annen forteller om forretningsmøter i Taiwan som foregår på horehus.
Undersøkelsen viser også at norske forretningsmenn har mye lavere terskel for å kjøpe sex når de er i utlandet, og at ansatte i IT- og finansbransjen har mer kunnskap om prostitusjonsmarkedet.