På en global samling av partnere i Boston, kunngjorde Microsoft i går at de vil tilby en abonnementsordning for verktøy for kundehåndtering, døpt Microsoft Dynamics CRM Live.
Tjenesten vil lanseres i løpet av andre kvartal 2007, og vil i første omgang være begrenset til småbedrifter i Nord-Amerika.
Hittil har Microsoft tilbudt to utgaver av sin CRM-løsning: I tillegg til vanlig pakke med lokal installasjon, finnes det en løsning som lar partnere tilby Microsoft CRM til sine kunder på abonnement. CRM Live innebærer at bedrifter som ønsker å kjøre Microsofts kundehåndtering uten å installere den i sitt eget datasystem, nå kan velge mellom to typer abonnement: Fra en Microsoft-partner, eller fra Microsoft selv.
De tre CRM-løsningene bygger på samme kodebase, slik at det skal være enkelt for kunden å bytte mellom de ulike ordningene. Begrensningen av CRM Live til småbedrifter er markedsmotivert: Teknologiske sett er det ingen begrensning i antall brukere, presiserer Microsoft.
CRM Live blir den tredje store bedriftstjenesten i Microsoft Live, etter Windows Live og Office Live. Microsoft skal håndtere CRM Live gjennom de samme datasentralene som i dag styrer Windows Live. Microsoft lovet partnerne at om kundene deres velger CRM Live, vil de ha de samme mulighetene til å kjøre partnernes tilrettelegginger og skreddersøm som med de andre utgavene av Microsoft CRM.
Prisnivået er ikke kjent, men Microsoft lover at det vil være konkurransedyktig i forhold til tilsvarende løsninger på markedet.
Les også:
- [10.12.2006] Lykkes med å gjemme CRM i andre programmer
- [07.11.2006] Vista- og Office-tilpasset CRM fra Microsoft
- [01.11.2006] Office Live ute av beta om to uker
- [09.03.2006] Microsoft lanserer norsk CRM 3.0
- [27.02.2006] Microsoft lanserer norsk CRM-system
- [10.01.2006] Gratis CRM-klient fra Microsoft
- [08.09.2005] Endrer taktikk og lover leide tjenester