Å delta i kampen om spillmaskin-markedet er utrolig dyrt og og utrolig risikabelt. For Sony, Nintendo og Microsoft må planlegge veldig langsiktig.
Produksjonsprisen på maskinene de lanserer faller fort og selskapene lanserer derfor veldig kraftige maskiner som selges med tap eller til produksjonskost. Da Xbox 360 ble lansert i november i fjor, estimerte bransjefolk at Microsoft tapte minst 1000 kroner per maskin de solgte.
Dette skal så kompenseres med inntekter fra spilltitler over levetiden til maskinen.
Da Microsoft offentliggjorde kvartalstall i går, fortalte selskapet at man selger som planlagt og solgte 1,8 millioner Xbox-maskiner i siste kvartal. Hittil har selskapet solgt 5 millioner maskiner.
Men regnskapene til Microsofts "Home and Entertainment"-divisjon har vært røde lenge og nå blør Microsoft virkelig tungt. Divisjonen som selger Xbox, Microsofts egne spilltitler og får inntekter fra andre som selger Xbox-spill, omsatte for 1,138 milliarder dollar i fjerde kvartal.
Men tapene i siste kvartal er på 414 millioner dollar - hele 2,6 milliarder norske kroner. Det er mulig dette er planlagt, men Microsofts investering er i såfall enorm. Og til jul kommer Sony og Nintendo med nye maskiner som slår grafikken Xbox gir.
Microsoft er likevel svært offensive og forteller at antall solgte Xbox 360-maskiner skal ha kommet opp i 13-15 millioner innen juni til neste år.
Også Microsofts internett-divisjon, MSN, går med et solid minus takket være store investeringer i deres søkemotor og nye Live-tjenester. MSN-divisjonen tapte 190 millioner dollar i kvartalet som ble avsluttet 30. juni.