Microsoft har gått inn på sikkerhetsmarkedet med sitt sikkerhetsprodukt Windows Live Onecare. Produktet inkluderer antivirus, antispionvare og lokal brannmur, sikkerhetskopiering.
I amerikanske butikker debuterte denne sikkerhetspakken på andre plass på listen over de mest solgte sikkerhetspakkene til forbrukere, ifølge tall fra analyseselskapet NPD.
Microsoft har satset på en aggressiv prising som kan tvinge de etablerte aktørene til å følge opp med en priskrig.
– Microsofts lave introduksjonspris virker tydeligvis godt og de tar en markant markedsandel. Jeg tror mange i bransjen er overasket over hvor godt Windows Live Onecare har blitt mottatt i sin første salgsmåned, sier Chris Swendson, analytiker i NPD til CNet News.
Les også:
- [02.06.2006] Microsoft forbereder antivirus for bedrifter
- [17.03.2006] Vi er sååå glad i konkurranse
- [08.02.2006] Microsoft starter priskrig på sikkerhet
- [10.10.2005] Advarer mot å pakke antivirus i Windows
Markedslederen er fortsatt Symantec. De hadde hele 59,8 prosent av salget i kanalene, mens Microsoft var nummer to med 15,4 prosent. Bak fulgte Trend Micro og McAfee med henholdsvis 8,9 og 7,1 prosent av markedet.
Analytikere har vært skeptiske til om de rendyrkede sikkerhetsselskapenes vil klare å holde sine posisjoner i markedet etter Microsofts inntreden. Hos selskapene er imidlertid gjennomgangstonen utad at de tror Microsofts inntreden bare vil styrke markedet. De vil ikke innrømme sin frykt for å utkonkurrent av programvaregiganten.
Det norske sikkerhetsselskapet Norman har nylig annonsert en mer offensiv satsning i det amerikanske markedet, men det prioriterer ikke forbrukermarkedet.
– Vi ser ikke på dette som en trussel for Norman for det er ikke vårt primærmarked, sier Audun Lødemel, sjef for marketing og forretningsutvikling, til digi.no.
Han er heller ikke redd for hva som vil skje når Microsoft kommer tettere innpå Normans del av markedet.
– Vår nisje er å konkurrere i et SMB-marked. Å finne løsninger som er nisjepreget, er måten vi har overlevd på og som vi kommer å fortsette å overleve på. Vi er vant til å konkurrere med store aktører i markedet. Det er ikke så stor forskjell på Microsoft og de andre, sier Lødemel.
Han påpeker også at Norman satser på å være en teknologileverandør til andre sikkerhetsselskaper gjennom OEM-avtaler og fremhever at Microsoft er en av selskapets OEM-kunder.