I går ble det nest største IT-konsulentselskapet i Norden, WM-data, langt på vei solgt. Kjøperen er den langt større engelske konkurrenten Logica GMC. Dette selskapet er i seg selv resultatet av en fusjon i 2002 og flere andre oppkjøp.
Det kan dermed se ut som konkurransesituasjonene endrer seg for EDB, for selskapet har slåss bygget seg opp for å bli mer jevnbyrdig med TietoEnator og WM-data
Nå blir WM-data med ett større, men EDB-sjef Endre Rangnes mener at oppkjøpet ikke forandrer noe særlig - Logica CMG har ikke noen nye produkter, tjenester eller nisjekompetanse som endrer det nordiske IT-markedet, mener Rangnes.
Det som derimot kommer til å endre markedet er en videre konsolidering. Rangnes har spådd store oppkjøp og færre aktører lenge, noe han tildels etterhvert får rett i. I fjor kjøpte EDB og ErgoGroup opp Allianse og biter av Ementor, mens IBM kjøpte opp danske Maersk Data.
Men oppkjøpene er langt fra ferdig, hevder Ragnes overfor digi.no og trekker frem en faktaopplysning som understreker at det finnes mange både mellomstore og store oppkjøpskandidater.
- De ti største aktørene (på drift og konsulenttjenester) i Norden, har bare halvparten av markedet, påpeker Rangnes.
Selv har Ragnes lovet flere oppkjøp i Sverige, men han kan også selv være en oppkjøpskandidat.
- Det skal skje mye i det nordiske markedet fremover, sier han diplomatisk. Vi har fått
interessante henvendeler, forteller Ragnnes og vil ikke utdype om dette handler om noen som vil selge til han eller kjøpe EDB.
Nettopp spekulasjoner i om EDB kan være den neste kandidaten var med på å løfte EDB-aksjen med syv prosent i går.