Det amerikanske teknologiselskapet Atmel selger databrikker utviklet av selskapets utviklingsavdeling i Trondheim for milliardbeløp hvert år. Nå må den norske utviklingsavdelingen rekruttere flere ansatte for å kunne opprettholde veksten.
Den norske utviklingsavdelingen lagrer mikrobrikker som selges til elektronikkgiganter som Sony, Dell og Nokia. Brikkene finnes i alt fra hvitevarer til biler og mobiltelefoner.
I 2005 solgte Atmel databrikker for cirka en milliard dollar og mesteparten av utviklingen foregår på selskapets utviklingsavdeling i Trondheim. Nå forventer selskapet en dobling i år.


- Det er stor business, men vi regner med at omsetningen dobles i år, sier administrerende direktør Alf Egil Bogen til Finansavisen.
I dag jobber 150 nordmenn på Atmels utviklingsavdeling i Trondheim. Selskapet er nå ute etter å rekruttere 30 nye ansatte og flere vil det også bli på et senere tidspunkt.
- For å opprettholde veksten må vi ha et sted mellom 250 og 300 ansatte bare på utviklingsavdelingen i Trondheim, sier Bogen.
Amerikanske Atmel har over 60.000 kunder og er et veldig globalt selskap. Utviklingen skjer i Norge, produksjonen i USA og testingen i Asia.
- Dersom man ikke får det til er det dyrt å drive utvikling i Norge, men vi har bevist at vi leverer ekstremt gode resultater med dette teamet. Nøkkelen er at vi har en skalerbarhet som gir resultater og vi tar i bruk avansert teknologi for å holde kostnadene nede, sier Bogen til Finansavisen.