NEC har ifølge EE Times lansert en ny system-on-chip bildeprosessor for kjøretøy. Selskapet sikter nå mot å oppnå en de facto-standard innen bildeprosessering for dette bruksområdet.
Imapcar (Integrated Memory Alley Processor-Car), som prosessoren kalles, kan levere en ytelse på 100 Gops (Giga operations per second) med et effektforbruk på 1,7 watt og en klokkehastighet på 100 MHz. Ytelsen skal ifølge NEC være fem ganger høyere enn tilsvarende brikker.
Prosessoren har 128 prosesseringselementer, som hver har innebygd minne. Elementene jobber i parallell ved hjelp av SIMD-metoden (Single Instruction, Multiple Data). Hvert element prosesserer fire instruksjoner per klokkesyklus. Dette skal åpne for sanntids bildegjenkjenning med en rate på 30 bilder i sekundet.
- Bildebehandlingssystemer har nettopp begynt å komme i biler. Vi venter at bildegjenkjenningssystemer for kjøretøy først vil ta av for fullt omkring 2010, og så vokse raskt til nærmere 20 millioner enheter i 2015, sier Yoshirou Miyaji, daglig leder for NEC Electronics' divisjon for kjøretøysystemer.
- Bildegjenkjenningssystemer vil da bli installert i halvparten de nye, japanske bilene og i omkring 20 prosent av de nye bilene i verden, sier han. NEC sikter mot å oppnå en markedsandel på 40 prosent.
NEC har ifølge EE Times samarbeidet med Toyota og Denso om å implementere brikken i biler. Den er blitt tatt i bruk som en bildeprosesseringsenhet i systemer for kollisjonssikkerhet i Lexus LS 460, som skal lanseres i høst. Fra før benytter Toyota systemer basert på en "milliwave-radar", som måler avstanden til kjøretøyet foran.
Ved å legge til to kameraer og den nye prosessoren, skal systemet også kunne oppdage forgjengere som er i veien for bilen. Det er nemlig vanskelig for radaren å oppdage fotgjengere.
- Brukerne kan programmere bildegjenkjenningsprosessoren til å oppdage hva de måtte ønske, hevder Miyaji.
Testutgaver av systemet tilbys nå for 200 dollar. Det er ventet at volumproduksjon på 10.000 enheter i måneden vil kunne oppnås innen mars 2007.