For privatpersoner og bedrifter med begrenset behov for funksjonalitet, kan det være hensiktsmessig å benytte webbaserte alternativer til blant annet Microsoft Word og Excel. Selv om mange nok har behov for avanserte funksjoner som de webbaserte applikasjonene foreløpig ikke kan tilby, er det fortsatt slik at flertallet bare er innom en brøkdel av det som tilbys i dagen programvare for regneark eller tekstbehandling. Dette gjelder nødvendigvis også OpenOffice.org, det mest aktuelle alternativet til Microsoft Office for tiden.
Av de webbaserte applikasjonene, er nok Googles Writely den mest omtalte. Det betyr ikke at Writely er det beste alternativet. Også webapplikasjoner utvikles for ulike målgrupper og med ulike tilnærminger.
En fordel med webbasert programvare er at tilgangen ikke er begrenset til en enkel PC, men at brukeren kan benytte programvaren også fra andre maskiner fra ethvert sted med nettilgang. Ulempen er at man er avhengig at tilgang på nettet. I hvert fall i de fleste tilfeller. Mange tilbyr samarbeidsløsninger og muligheten til å gi begrenset tilgang for for eksempel bedriftens kunder.
Konkurrenter til Word
Writeboard tilbyr bare tekstredigering, men programmet er ikke en forenklet Word-kopi. Writeboard egner seg til å lage dokumenter når mange skal bidra, for du kan holde rede på alle endringer, rulle tilbake og sammenligne versjoner for å se akkurat hva som er endret.
Writely er kjøpt opp av Google og tilbyr en mer Word-lignende program. Du kan laste opp og ned filer i en rekke formater, blant annet Word, Acrobat PDF, det enkle tekstformatet RTF og Openoffice-formatet ODT.
Rallypoint er en tekstbehandler med noen interessante muligheter: Programmet er spesialisert for gruppesamarbeid og har blant annet en søkefunksjon ingen andre har. Men du får bare en 25 MB lagringskonto.
Konkurrenter til Excel
Numsum er et annet Excel-alternativ som blant annet frister med en rekke ferdige regneark som kan brukes som maler og ferdige planleggere for blant annet bryllup eller kostnadsrapporter.
iRows er en funksjonsrikt alternativ til Excel som har spesialisert seg på store muligheter på grafsiden med blant annet 3D-grafer. Du kan dele ut tilgang til andre brukere og regulere hva de kan gjøre.
Konkurrenter til hele Microsoft Office:
ThinkFree er et annet kraftig og komplett alternativ til Microsoft Office. Samlingen gir deg som konkurrentene både muligheter til å lage dokumenter, regneark og presentasjoner. Men Thinkfree skiller seg ut ved å la deg lagre i både Microsoft-format og Adobe PDF-format. Microsoft-formatene gjør at Thinkfree kan brukes som et supplement og ikke en erstatning for de som ikke vil kaste ut Microsoft Office helt.
Du kan også laste opp dokumenter og du får en annen spennende mulighet: Du kan dele ut lese og/eller redigeringsrettigheter til andre Thinkfree-brukere, for eksempel dine kollegaer.
I tillegg får du en gratis lagringskonto for dokumentene du lagrer på 1 GB. Selskapet skriver selv at de er i beta, men det kan nå for tiden godt bety at tjenesten i praksis er ferdig.
gOffice var tidlig ute og tilbyr konkurrenter til Word, Excel og Powerpoint. Men gOffice har en ting konkurrentene ikke har - nettstedet tilbyr en modul for å grafisk design (desktop publishing). gOffice lagrer alle dokumenter som Adobe Acrobat PDF-filer.
Jotspot tilbyr en litt anderledes Office-konkurrent. Du kan lage regneark og dokumenter, men Jotspot gir deg et mer komplett arbeidsmiljø, for du kan også lage fotogallerier, kalendere og diskusjonsfora. Disse kan andre kollegaer (eller familie-medlemmer) gå inn på for se eller endre. Jotspot tilbyr et stort utvalg av design-maler.
Du kan i utgangspunktet prøve Jotspot gratis, men hva som senere koster penger er uklart.
Konkurrenter til Microsoft Project
Basecamp er et av de kanskje mest avanserte gratis-tilbudene på nettet. Nettsiden servere en meget funksjonsrikt prosjektstyringsverktøy som lar deg styre prosjekter med deltakelse fra mange andre. Programmet gir både grafer, lister og utskrifter. I tillegg kan du legge inn oppgaver, alarmer og få ut timelister.
Den mest omfattende samlingen er Adventnet Zoho. Mange av tjenestene tilbys gratis. Andre koster penger, mens enkelte er serverprogramvare ment for å kjøres av kunden selv. Også denne er i noen tilfeller gratis.
AdventNets Zoho-serie består i første rekke av gratisproduktene Zoho Show, Zoho Planner, Zoho Chat, Zoho Writer, Zoho Sheet, Soho Projects og Soho Creator. I tillegg kommer Zoho CRM, som er gratis for inntil tre brukere, og Zoho Virtual Office, en serverløsning skal være enkel å installere på en Windows- eller Linux-server og som er gratis for inntil 10 brukere.
Zoho Show er et webbasert presentasjonsverktøy, Zoho Planner er et verktøy for å organisere brukerens påminnelser, notater, oppgaver og annet. Zoho Chat er et webbasert lynmeldingsverktøy hvor brukeren kan invitere enhver til å delta i planlagte samtaler.
Zoho Writer er et tekstbehandlingsverktøy som blant annet støtter import av Word- og OpenOffice.org-filer. Det er blant annet mulig for flere brukere å redigere et dokument samtidig. Dokumentene kan eksporteres til en rekke vanlig formater.
Zoho Sheet er et regnearkprogram med drøyt 300 funksjoner. Det kan importere og eksportere filer i Excel-format. Også her kan flere brukere i samarbeid redigere dokumentene.
Zoho Projects er et teamverktøy for organisering av prosjekter og deltakernes arbeid. Det lar også brukerne overvåke progresjonen og status for prosjektet.
Zoho Creator er et utviklingsverktøy som skal gjøre det enkelt for personer uten programmeringskunnskaper å lage personlige websider eller kommersielle, webbaserte løsninger, gjerne ved å kopiere og tilpasse eksisterende løsninger. Men brukeren kan også lage en løsning fra bunnen av eller få tilpasset en løsning til en datafil, for eksempel et regneark, som brukeren laster opp.
Zohi CRM og Zoho Virtual Office skiller seg ut fra de øvrige ved at de koster penger hvis antallet brukere overstiger en viss grense. I mange tilfeller vil grensene ikke være lavere enn at det er tilstrekkelig for en norsk småbedrift.
Zoho CRM er et kunderelasjonsprogram som også kan installeres på en server hos bedriften. Det inkluderer blant annet en Helpdesk-løsning og et ordrehåndteringssystem.
Zoho Virtual Office markedsføres som et komplett gruppevaresystem. Det installeres på en server i bedriften og tilbyr blant annet en webbasert e-postløsning, virtuelt dokumentlager, personlig kalender og gruppekalender, oppgaveplanlegger, administrasjonsløsning for kontakter, en intern lynmeldingstjeneste, diskusjonsfora og avtalekalender.