Opprinnelig skulle Microsoft Office 2007 innehold en funksjon for å lagre dokumenter i PDF-formatet. Men en antitrust-relatert klage fra Adobe i sommer fikk Microsoft til å skifte mening. Dermed skal denne funksjonaliteten tilbys gjennom et separat tillegg til Office 2007.
Dette tillegg ble gjort tilgjengelig av Microsoft allerede for en uke siden. Dette gjør det mulig bruk brukere av 2007-versjonene av Access, Excel, InfoPath, OneNote, PowerPoint, Publisher, Visio og Word å lagre dokumenter i PDF-formatet, men også i Microsofts XPS-format (XML Paper Specification), også kjent som "Metro". Dessuten skal brukerne kunne lagre dokumentene direkte som PDF- eller XPS-vedlegg til e-post.
Les også:
- [05.10.2006] Brukervennlighet teller mest i Office 2007
- [15.09.2006] Utviklertillegg til Office 2007 i offentlig beta
- [14.09.2006] Ny testrunde med Office 2007
- [06.07.2006] Microsoft vil støtte OpenDocument
- [06.06.2006] Microsoft foreslår kompromiss om pdf
- [02.06.2006] Adobe vil nekte PDF-støtte i Microsoft Office
- [26.05.2006] Microsoft lanserer eget fotoformat
- [31.10.2005] Office 12 skal støtte PDF-utfordrer
- [26.04.2005] Microsoft med åpent dokumentformat
Tillegg er tilgjengelig for nedlasting her og kan kjøres sammen med Office 2007 på Windows XP og Windows Server 2003.
Det er ventet at Office 2007 vil bli lansert omkring årsskiftet 2006/2007.