ANALYSER

Svært få ID-tyverier skyldes datainnbrudd

En amerikansk undersøkelse påpeker at kun en brøkdel av ID-tyveriene skyldes innbrudd i datasystemer.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
19. sep. 2006 - 07:49

Til tross for mye fokus på farene ved datainnbrudd, gis datainnbrudd skylden for bare liten andel av av alle kjente tilfeller av ID-tyverier. Det skriver Javelin Strategy & Research i en rapport, som fokuserer på amerikanske tilfeller.

Selskapet mener at omtale av store datainnbrudd i den senere tid har skapt et feil bilde blant konsumentene om hva som er hovedårsaken til ID-tyverier.

Ifølge nettstedet Finextra.com viser undersøkelsen at den mest utbredte årsaken til ID-tyverier at personen har mistet eller blitt frastjålet en lommebok, sjekkbok eller kredittkort. Dette utgjør 30 prosent av tilfellene. Andre vanlige årsaker er data stjålet av venner, bekjente, slektninger eller utro tjenere i bedrifter.

Omtrent 30 prosent av forbrukerne har vært utsatt for datainnbrudd under de 12 månedene Javelin-undersøkelsen primært har dekket. Bare seks prosent av de kjente ID-tyveriene, både i år og tidligere, har funnet sted som følge av datainnbrudd. Og bare 0,8 prosent av de som er blitt ofre for datainnbrudd, har også blitt ofre for ID-tyveri.

Tidligere i år godkjente en komité av amerikanske folkevalgte en ny datasikkerhetslov som krever at selskapet, som lagrer konfidensiell, personlig informasjon, varsler kundene om et hvert tilfelle av datainnbrudd, uavhengig av risikoen.

Javelin mener at dette vil belaste næringslivet med kostbare og uberettigete krav, som i liten grad vil beskytte konsumentene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.