FORBRUKERTEKNOLOGI

Netcom vurderer mobilbruk over WLAN

Nå tester TeliaSonera Danmark et mobil over WLAN-system som kan lanseres av Netcom i Norge.

21. sep. 2006 - 08:11

I Danmark lanserer Netcoms eier TeliaSonera et såkalt UMA-tilbud på det private markedet. Dersom det blir vellykket og markedet tar vel i mot, ligger alt til rette for en satsning også i Norge.

UMA («unlicensed mobile access») er et samlenavn for samordningsteknikker for å la mobiltelefoner med WLAN bruke begge nett.

Med UMA vil eiere av en mobiltelefon med WLAN kunne hoppe fra vanlig mobilt samband til trådløs IP-telefoni på jobb, hjemme eller andre områder med WLAN-dekning. Forutsetningen er at mobilselskapet tilbyr tjenesten.

    Les også:

TeliaSonera eier en rekke selskaper rundt om i Norden, de baltiske landene og i den vestlige delen av Asia. I Sverige er de på hjemmebane og må forsvare seg mot konkurrenter som prøver å spise seg innpå deres etablerte kundebase, mens de er utfordrere i blant annet Danmark og Norge. Det gjør at selskapet følger forskjellige lokale strategier og det påvirker når og hvordan de går til verks for å lansere nye tjenester basert på nye teknologier.

– Det er ikke tilfeldig at vi tester UMA i Danmark, vi har nesten ikke fastlinjer her. Det er en ren oppside for oss, sier Terje Christoffersen.

Christoffersen er mest kjent i Norge for å være administrerende direktør i Netcom. Nå sitter han i moderselskapet TeliaSonera. Der har han et felles ansvar for markedsføring, produkter og tjenester på tvers av konsernets datterselskaper rundt om i landene der konsernet eier datterselskaper. Han ser for seg at UMA-satsningen også kjøres i Norge hvis de lykkes i Danmark.

– Den oppsiden har vi også i Norge. Jeg antar at vi prøver i Norge, gitt at vi får nok volum i Danmark, sier Christoffersen.

– TDC er den dominerende aktøren her, på samme måte som Telenor er i Norge. Vi ønsker å kombinere mobil og bredbånd og skape en ny produktkategori som kalles mobil IP, sier norske Mariann Jensen Tønnesen, prosjektleder i Telia Danmark.

Om de lykkes i Danmark er foreløpig ikke sikkert, men TeliaSonera forteller at de har gjort omfattende testinger rettet mot danske familier og at mange allerede har meldt sin interesse for løsningen selv om de ikke er i stand til å levere til alle helt ennå.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

– Vi har gjorde det mulig å bestille fra 1. september, men på grunn av telefonmangelen kan vi ikke levere før i midten av november. 3000 har skrevet seg opp på vår hjemmeside. Det tror vi tyder på at det kommer til å bli en suksess, sier Tønnesen.

– Når man kommer hjem vil telefonen automatisk roame på det lokale nettet. Man kan starte samtalen gratis hjemme, bevege deg ut og ta med samtalen over på normal GSM takst. Når man kommer hjem flyttes man over på gratis WLAN igjen, sier Tønnesen.

Løsningen har fått navnet Home Free og den kommer foreløpig i to utgaver beregnet på henholdsvis små og litt større familier.

Telia Home Free Familie dekker opptil 5 brukere. Abonnement koster 199 danske kroner i måneden.

Telia Home Free Par dekker to brukere. Abonnementet koster 149 kroner i måneden.

For begge abonnementer kommer en etableringsavgift på 199 kroner i tillegg. Utover det må man i tillegg ha en bredbåndsforbindelse, og UMA-mobilene må også kjøpes separat.

Å ringe ut er gratis så lenge man ringer over bredbåndsforbindelsen man har hjemme. Når man bestiller løsningen får man med en router konfigurert av TeliaSonera. Man kan også benytte egen router, men da kan garanteres det ikke for samtalekvaliteten, Quality of Service (QoS).

Utvalget av UMA-telefoner er foreløpig tynt. I lanseringen begrenses det til Samsungs P200, men flere vil støttes fortløpende. I Danmark selges forøvrig en Samsung P200 med seks måneders bindingstid for 499 danske kroner.

Når man i noen tilfeller ringer gratis og i andre betaler tellerskritt, kan kundene fort bli nervøse for å vite om de må betale eller ikke mens de beveger seg rundt hjemme med mobilen i hånden. For å berolige kundene og gi dem trygghet har TeliaSonera valgt å legge inn en liten lyd som varsler når man går fra det ene nettet til det andre.

– Den gir en klikk på øret som sier deg at du beveger deg ut og inn av sonen din slik at du får beskjed når du flytter, sier Tønnesen.

Med Home Free ringer man gratis til internasjonale fastnummer i mesteparten av den vestlige verden og mellom abonnentene i huset, selv om de ikke ringer over internett. Sistnevnte beskrives som en kopi av Netcoms trådløse familie tilbud.

– Samtalekvaliteten skal være på nivå med fasttelefoni, muligens marginalt dårligere og i hvert fall vesentlig bedre enn på mobil. Det er tilbakemeldingene vi har fått fra pilotfamiliene, sier Tønnesen.

Når noen ringer til fastnettnummeret så settes den over i rekkefølge etter hva man har satt opp. Hvis noen ringer direkte på mobilnumrene så mottar personen med det nummeret samtalen som normalt.

Alt er ikke nødvendigvis bare fryd og gammen for dette tilbudet. TeliaSonera er fullt klar over at det kan skape ekstra utfordringer når kundene også må ha en konfigurert router i tillegg til mobilene. Derfor legger de opp til at kunder kan bestille hjel fra en tekniker som kommer hjem ved behov.

Per i dag er det heller ikke sømløs roaming til andre trådløse nett enn den man har hjemme. Det er en begrensning som er lagt inn nå i starten og den vil ifølge selskapet trolig fjernes når de har gjort seg litt erfaringer med systemet.

Tønnesen forteller også at de jobber med flere nyvinninger på UMA-fronten. Blant annet samarbeider de med Motorola om å levere trådløse routere med innebygd sim-kort for å forenkle løsningene og åpne for nye muligheter.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra