Julesesongen er jobbetid for IT-bransjen, for fjerdekvartal er alltid årets toppkvartal: Da skal både bedrifter og privatpersoner handle opp budsjetter og kjøpe julepresanger.
Og IT-bransjen er ekstra heldig, for etter hvert som digitale produkter har toget inn i stuen, tilgodeses IT-bransjen også med at mange gjør «investeringer» – eller på godt norsk: Kjøper dyre julepresanger til seg selv.
Hvert år har sine slagere. Trendene skapes av nyheter eller av produkter som har falt sterkt i pris gjennom året.
Julesalget begynner ikke for alvor før kalenderen viser desember, men kjedene og nettbutikkene har gjort innkjøpene sine og er nå i ferd med å få varene inn på lager.
digi.no tok kontakt med de to største nettbutikkene. Det viser seg at Komplett og MPX er veldig enig i hva de tror vil ligge – og ikke vil ligge – under juletrærne i år.
Her er listen over årets harde pakker:
– Digitale speilreflekskameraer vokser veldig fort og vil bli en storselger, mener både Komplett og MPX, til tross for at prisene ikke har falt noe særlig. Det er derimot mindre trykk på lommekamera og mellomklassen, såkalte superzoom-kamera, som var storselgeren i fjor.
– Den største spenningen knytter seg til Nintendos nye spillmaskin WII (bildet). Sammen med ett spill vil maskinen bare koste 2600 kroner, noe som er billigere enn Xbox og den utsatte Playstation 3. Men Komplett og MPX er nervøse.
– Vi vet lite om antall maskiner vi får, men det er klart det ikke blir nok, sier Tom Roar Andersen i MPX.no til digi.no.
Nintendo-maskinen kommer også i siste liten: Salget starter 8. desember.
Komplett påpeker dog at den nye og slankere Nintendo-lommemodellen, DS, vil bli en storselger. Til 1200-1300 ligger den mer i julegave-prisleie.
– MP3-spillere blir ikke noen storselger i år – de fleste har en spiller og salget går på det jevne.
– Komplett og MPX har derimot stor tro på mobiler med musikkmuligheter, spesielt Sony Ericssons Walkman-modeller, for eksempel W810.
– GPS blir en av storselgerne i år når mennene skal kjøpe seg julepresang. Enhetene har falt sterkt i pris og Komplett forbereder seg på storsalg.
Både Komplett og MPX påpeker at flat-TV-er vil bidra tungt i salget i året. Langt fra alle har byttet ut glass-TV-en og mange vil bruke julen til å investere i ny TV, tror de begge.