Oracle gikk i forrige uke til frontalangrep mot verdens største Linux-distributør, Red Hat. Selskapet, som er mest kjent for sine databaser, fortalte på sin årlige Oracle World konferanse at de vil levere en egen utgave av Red Hats Linux-distribusjon og at de vil tilby vedlikeholdsavtaler og support til halv pris.
Les også:
- [12.11.2007] Oracle lanserer Xen-basert virtuell maskin
- [29.01.2007] Tror på allianse for Linux på stormaskin
- [06.11.2006] Red Hat tror Linux er best tjent med rene hender
- [31.10.2006] Oracle utnytter misnøye med Red Hat
- [27.10.2006] Red Hat avviser «Oracle Unbreakable Linux»
- [26.10.2006] Oracle kaprer Red Hats kundesupport
Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Nå advarer IBM mot at Oracles aggressive angrep kan skade Linux-markedet.
– Hvis de skaper en stor todeling av Linux, kan de sende utviklingen ut på ville veier. Det er absolutt noe vi må passe oss for og følge med på, sier Kristof Kloeckner, teknologisjef og sjef for strategi i IBMs programvaredivisjon til Financial Times.
Oracle benytter muligheten som ligger i Linux-lisensen GPL. Denne lisensen gjør det klart at alle som bruker koden også må offentliggjøre sine egne endringer og tillegg dersom de distribuerer programvaren.
Red Hat har delvis sikret seg mot redistribusjon ved å håndheve varemerket sitt strengt, men det kan omgås ved å fjerne alle Red Hat henvisninger i koden før den rekompileres. Dermed kan Oracle relativt raskt og enkelt distribuere sin egen såkalte «Unbreakable Linux», med utgangspunkt i Red Hats (og andres) arbeid.
Larry Ellison er ingen beskjeden mann. Han sier rett ut at dette er kapitalisme og har ingen betenkeligheter med å gå til angrep på Red Hat på denne måten.
Nå er da heller ikke Oracle det første selskapet som bruker denne taktikken. Red Hat har til dels selv benyttet samme metode. Fordi GPL tvinger alle til å dele koden sin, har Red Hat hatt glede av å kunne inkorporere alle nyvinninger som andre kommer med. Og fordi de er størst, vil de store lukrative bedriftskundene foretrekke å kjøpe sin Linux-distribusjon med tilhørende vedlikeholdsavtaler fra Red Hat.
Oracle er stort nok til at taktikken kan lykkes i langt sterkere grad for dem enn for Red Hat. De har allerede en gigantisk kundeportefølje og de er inne hos de fleste store kunder. Deres merkevare står sterkere enn Red Hats hos de store bedriftenes IT-sjefer.
Dersom Oracle legger seg konsekvent på en linje der de tilførerer bare det de absolutt må, kan det være ødeleggende for utviklingen av Linux-distribusjonen, mener IBM.
Hvis kundene hopper på dette tilbudet, vil Red Hat generere mindre inntekter og kan dermed bli nødt til å redusere sin bemanning av utviklere som videreutvikler produktet.
På den annen side vil nok mange kunder foretrekke å kjøpe fra leverandøren som setter seg selv i førersetet, slik Red Hat i mange år har gjort. Dersom det blir reaksjonen, blir Oracle nødt til å investere mer for å konkurrere mot Red Hat med sin distribusjon.