BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bellboy gir ikke opp avgift på e-handel

Kristiansand-selskapet Bellboy skal hente inn penger - både for å finansiere kampen om avgifter på deres patenter og for å lansere egne Internett-tjenester - en av dem sammen med Telenor.

Einar Ryvarden
10. apr. 2000 - 13:03

Kristiansand-selskapet Bellboy International skapte furore i den norske IT- og Internett-bransjen da digi.no i fjor avslørte at selskapet hadde fått innvilget patent på handel over Internett og telefon. Bellboy hadde søkt om norsk og europeisk patent allerede i 1993 på hva selskapet hevder er store deler av all handel over Internett og telefon.

Les mer om Bellboys patenter på Internett-handel:
Nordmann har patent på netthandel - sitter på potensiell gullgruve
Taust om krav på Internett-lisens
Tar opp kampen mot Internett-patent
Bransjen rister på hodet over Internett-patent
Siden har det blitt stille, men Bellboy har til tross for all kritikk ikke gitt opp kampen om å kreve avgifter fra europeiske Internett-selskaper. Styreformann Nicolay Jarlsby vil ikke kommentere hva som tar så lang tid, men påpeker at selskapet fremdeles skal bruke sine europeiske patenter.


- Vi skal tjene penger på både på inngå avtaler med tilbydere samtidig som vi etablerer egne tjenester. Det koster penger å etablere disse samarbeidsformene. Vi skal derfor gjennomføre en emisjon, men omfanget har vi ikke bestemt oss for, sier Jarlsby til digi.no.

Om dette betyr at Bellboy har kastet seg inn i en dyr advokatkrig med en eller flere store selskaper, vil ikke styreformannen utdype.

Foreløpig er det stille i Norge - eforum (Internett-handelens bransje-organisasjon i Norge) sier man fremdeles venter på avgifts-krav fra Bellboy. eforum-sjef Agnes Beathe Steen Fosse forteller at hun ikke har hørt om noen som har fått et krav fra Bellboy siden jul.

I tillegg til patentkravene, skal Bellboy også ta i bruk sin egen patent: selskapet arbeider med å lage to reiselivstjenester, den ene i samarbeid med Telenor Media.

Samarbeidet med Telenor Media skal munne ut i et telefonsystem der du kan ringe inn og booke overnattinger i Norge. Med tastetrykk på telefonen skal du først velge geografisk område og så ett av de 2500 overnattingsstedene i Norge.

Når du har funnet ditt hotell, blir du så satt over til hotellet for direkte booking. Bellboy og Telenor Media (utgiver av telefonkatalogene) skal tjene penger på tellerskrittene du da betaler.

Den andre tjenesten er en Internett-side (www.bellboybooking.com) der brukere skal kunne booke og få bekreftet flybilletter, hotell og leiebil gjennom for eksempel reisedatabasen Amadeus. Målet er å både bruke Internett og telefon.
- Dermed kan du booke og betale på en trygg og effektivt måte, sier Jarlsby til digi.no. Du kan også booke direkte på Internett.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.