For kvartalet fram til 30. juni leverte Lenovo så oppmuntrende tall at man kunne trekke den slutningen at deres kjøp av IBM var i ferd med å lykkes. Fra å være Hongkong-børsens store taper, steg Lenovo-aksjen med 19 prosent fra juli til september, mens Hang Seng-indeksen bare økte med 7,8 prosent.
Les også:
- [04.08.2006] Lenovo lykkes med IBM-oppkjøpet
Nå har Lenovo levert tall for kvartalet fram til 30. september. Sammenliknet med samme kvartal i fjor – oppkjøpet av IBM ble fullført i mai 2005 – viser de at omsetningen har økt med beskjedne 1,3 prosent til 3,7 milliarder dollar, ifølge Reuters. Resultatet havnet på 38 millioner dollar, mot 45 millioner dollar i septemberkvartalet i fjor. Analytikerne hadde ventet rundt 42 millioner dollar.
Selskapets finansdirektør Mary Ma innrømmer overfor Financial Times at situasjonen ikke er spesielt oppmuntrende.
Hovedproblemet skal være tap av markedsandel i USA, der Lenovo har problemer på forbrukermarkedet, og der varemerket er svært dårlig kjent. Ifølge Ma skjerpes vanskelighetene i USA av en kombinasjon av prispress og utfordringer innen logistikk.
Ifølge avtalen med IBM, kan Lenovo fortsatt klebe IBM-merket på sine Thinkpad, men ikke bruke IBM-logoen i sin markedsføring.
Lenovo har ennå ikke publisert tallene på sitt nettsted, men har innkalt til en pressekonferanse i kveld, norsk tid.
Tallene refereres også av Associated Press.