Oslo (NTB): Politiet henlegger gang på gang anmeldelser om identitetstyveri, selv om gjerningsmannen er kjent, hevder internett- og telebransjen.
Teleselskapene har gitt politiet både navn på mistenkte og analyser av telefontrafikk som knytter vedkommende til bedrageriene, men sakene blir likevel henlagt. Problemet med denne typen bedragerier er blitt større de siste årene, mener ITAKT (Internett- og telebransjens antikriminalitetstiltak), som blant annet har store teleselskaper som Telenor, NetCom og Tele2 som medlemmer.
Organisasjonen har nå klaget til Riksadvokaten, som tar affære, skriver Aftenposten.
– Dette må vi se nærmere på. Vi inviterer til et møte der vi ber dem ta med seg det de har av dokumentasjon, sier statsadvokat Roar Østby hos Riksadvokaten.
Problemet strekker seg også mye lenger enn til telefonabonnementer. Forbrytere som har fått tak i navn og fødselsnummer kan benytte opplysningene til å blant annet ta opp lån, skaffe seg kredittkort og kjøpe varer.
ITAKT er spesielt oppgitt over Oslo politidistrikt, som henlegger saker selv med kjent gjerningsmann.
Les også:
- [30.11.2006] Oracle vil automatisere personvernet
- [01.11.2006] Glemmer personvernet når de er på nett
- [23.10.2006] 100 svenske Nordea-kunder bet på phishing
- [19.10.2006] Norsk pressgruppe for åpen ID-standard
- [19.10.2006] Fødselsnummer på «MinSide» er galt