I et intervju med Reuters lørdag sa Google-sjef Eric Schmidt at han ser for seg ordninger der brukere som godtar målrettet reklame, får gratis mobiltelefon.
Premisset for ordningen er at mobilen får en så sentral plass i brukernes hverdag at den benyttes åtte til ti timer per dag, ikke bare for samtaler og meldinger, men også for surfing, tv og andre tjenester.
Schmidt peker på hvordan mobiltelefoner subsidieres av teleoperatører for å trekke til seg abonnenter. Han mener det er naturlig at subsidiene øker etter hvert som det omsettes stadig mer mobilreklame.
Google har pilotprosjekter for mobilreklame i Japan, der logoer, tekstreklame og videoreklame popper opp på brukernes mobiler. Selskapet prøver å få landets teleoperatører til å være med på mer vidtrekkende forsøk.
Schmidt avviser at Google selv kan tenke seg å gi bort mobiltelefoner. Selskapet ligger an til en omsetning på 10 milliarder dollar i år, det aller meste fra reklame.
Les også:
- [19.03.2007] Google-mobil mer enn bare rykter
- [06.11.2006] Google trapper opp avis-satsningen
- [07.08.2006] Google inngår ny type samarbeid med MTV
- [23.06.2006] Google Video med ny type annonse
- [18.05.2006] Vil dekke USA med annonse-betalt nett