For bare to til tre år siden var det en skepsis blant norske kunder å sette ut IT-oppdrag til lavkostland. I dag har situasjonen endret seg dramatisk. Globaliseringen har nå kommet så langt at indiske selskaper ikke bare tar oppdrag fra India, men også etablerer seg i Norge og konkurrerer direkte om norske kunder.
I dag var den offisielle åpningen av etableringen av den indiske IT-giganten Tata Concultancy Services i Oslo, som er et av verdens største IT-selskaper.
Til åpningen var både Indias IT-minister Kapil Sibal , Indias ambassadør og Tatas europeiske styremedlem, Per Bragee invitert i tillegg til IKT-Norgesjef Per Morten Hoff og norske kunder som allerede har erfaringer fra indiske Tata.
Sibal forteller at den indiske IT-bransjen nå omsetter for 56 milliarder dollar og forventer å vokse på bare noen få år til 115 milliarder dollar.
Årlig klekkes det ut 400 000 nyutdannende med tekniske fagretninger fra indiske universitetet, hvorav 170 000 er IT-utdannede.
Han vil ikke svare på spørsmålet fra digi.no om det er prisen Tata vil konkurrere på, men varsler at Tata definitivt vil spisse konkurransen i Norge.
Sibal mener det bare er tidsspørsmål før andre indiske IT-selskaper nå også etablerer seg i Norge.
Les også:
- [10.01.2007] Råder norske IT-folk til å droppe programmering
- [20.11.2006] Nå kommer inderne til de norske IT-kundene
- [13.11.2006] Indisk gigant åpner kontor i Norge
- [03.11.2006] IBM-leder roser Norge for digital satsning
- [31.10.2006] Vesten forbigått av indisk ekspertise
IKT-Norge-sjef Per Morten Hoff bekrefter til digi.no at indiske Infosys allerede har vært i kontakt med IKT-Norge.
Hoff mener norske IT-selskaper ikke har noe å frykte på den økte konkurransen, men mener tvert i mot at det vil genere enda flere IT-jobber.
- Vi har i dag et skrikende behov for IT-spesialister og klarer ikke å dekke IT-behovet slik det nå er, sier han.
Indiske Tata har allerede blitt et medlem av IKT-Norge, på lik linje med IBM, Accenture og andre store konsulentselskaper i Norge.
Tata har hatt en kraftig vekst de siste årene. Siste kvartal omsatte Tata for 6,5 milliarder kroner, en vekst på ekstreme 42 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor. Tata har blant annet American Express, Boeing, General Motors IBM som kunder. Og Tata fikk et minst like imponerende resultat: Det endte på 1,49 milliarder kroner, en hopp på 44 prosent.
Tata har både Telenor og Sclumberger som norske kunder. Tata fikk i fjor jobben med få på plass nytt personalsystem (HR) på i Telenor-konsernet, både i Norge og i heleide datterselskaper rundt i verden.