I 1999, rett før dotcom-fallet, startet de to 20-åringene Tor Magnus Kolflaath og Kyrre Wathne opp bedriften Idium. De bygget en Java-basert webportal bestående av moduler som enkelt skulle kunne tilpasses kunders behov og ønsker.
På syv år har Idium solgt publiseringsverktøyet til 1500 kunder. Bedriften består i dag av 35 ansatte, hovedsaklig utviklere og salgspersoner og har vokst med 50 prosent hvert år de tre siste årene.
Markedssjef Anne Lene Rannem forteller til digi.no at Idium i dag er blant de 50 raskest voksende bedrifter i revisorfirmaet Deloittes måling av 25 000 norske teknologibedrifter.
Den unge bedriften har 70 prosent egenkapital, ingen gjeld og går med overskudd. De ansatte selv har eierandeler i selskapet.
Teknisk sjef Tommy Strand i Idium forklarer at tanken bak Idiums programvare er at kunden selv, i størst mulig grad, skal kunne administrere sin egen webløsning.
Med den vekst selskapet nå har vært igjennom de tre siste årene, trenger Idium flere utviklere og selgere. Strand sier til digi.no at det er tøft å finne kvalifiserte utviklere med kompetanse på Java, XML, XSLT og databaser.
Det er først og fremst i Norge Idium vil jakte etter flere utviklere og selgere, men Idium vil også kartlegge det baltiske markedet. Både for et nytt kundegrunnlag og for en mulig etablering i Baltikum.
Men det er blitt en tøff kamp om hodene også i Baltikum. For eksempel har Skype, med sin Estland-baserte tekniske direktør Ott Kaukver, allerede sikret seg mange av landets utviklere i sitt team.
I snitt utdannes det 250 IT-personer hvert år i Estland, og markedet begynner allerede å bli støvsuget.
Idium vil derfor ha hovedfokus på Latvia, men vil også følge godt med i Litauen.
Idium planlegger også en frisk satsing i Trøndelag, og har i denne uken etablert seg på Pirsenteret i Trondheim. Ønsket om et tett samarbeid med NTNU-studentene har vært en viktig faktor for denne beslutningen.