Stadig nye versjoner av operativsystemer lover store forbedringer, men PC-brukere og IT-sjefer sliter med stadig flere typer IT-problemer som får maskinene til å stoppe. Programvarefeil, driver-problemer, strøm-stopp og hackere er bare noen.
At en vanlige IT-installasjon stopper kan få store nok konsekvenser, men de blir ikke fatale - slik en alvorlig IT-feil i luften fort ville bli. For et moderne passasjerfly er hel-digitalt og hvis man hadde brukt vanlige IT-system ville en alvorlig IT-feil raskt kunne ført til et havari med enorme konsekvenser. Derfor har man måtte planlegge på en helt annen måte.
Hvordan lager man IT-systemer som ikke feiler, var spørsmålet digi.no stilte til SAS Braathens. Svaret er interessant for alle som driver med IT, for det er mulig - det er bare litt tungvint og ganske dyrt. Selv et mellomstort passasjerfly koster rundt 500 millioner kroner.


For å få en forklaring, fikk digi.no en guidet tur av teknisk sjefspilot i SAS Braathens, Tom Røstad, i et rom i en moderne SAS-maskin de færreste nok vet at eksisterer. For et moderne passjererfly har et eget "server-rom" - det ligger under føttene dine i det du går ombord.

Her kan du lese tre av bildeseriene vi har kjørt i det siste:
![]() Dette skjer når du trykker på kjøp-knappen |
![]() Her er Internett-Norge koblet sammen |
![]() |