Foruten det japanske markedet, som i dag kontrolleres av Yahoo og Google, kan den kinesiske søketjenesten Baidu.com bli en klar markedsleder i Asia.
Både Google og Yahoo har forsøkt seg på Kina i en årrekke, men tidligere i år gav Yahoo opp og lot sitt kinesiske selskap bli overtatt av innfødte Alibaba.
Reklameinntektene for internettsøk i Japan ligger på syv milliarder kroner i året og vokser kraftig. Men Baidus toppsjef Robin Li mener å kunne gjøre det langt bedre i Japan, skriver Asian Wall Street Journal.
Nå vil den kinesiske søk- og portaltjenesten Baidu, som er børsnotert ved Nasdaq-børsen i New York, vinne det asiatiske markedet, skriver Dagens Næringsliv.
Tallet på nettbrukere i Kina skal være rundt 110 millioner, og opp mot 90 prosent bruker søketjenester i en eller annen form.
Baidu har et klart fortrinn i forhold til vestlig tankegang ved å tekkes Kinas ønske om å utvikle ny teknologi for å oppnå bedre statlig kontroll med blogging og bruken av søketjenester.
Kina har i dag verdens mest avanserte kontrollsystem for å hindre såkalt misbruk av moderne kommunikasjonsmidler.
Les også:
- [04.07.2006] Kina strammer inn mot bloggere
- [12.05.2006] Baidupedia er Kinas svar på Wikipedia
Ifølge Baidu er det rundt 37 millioner blogger i Kina, og tallet øker med 100 000 hver dag. Baidu lar ikke bare være å opponere mot sensuren, men utvikler også regimevennlige tjenester. De er blant annet engasjert i en egen «Baidupedia» fordi det frie dugnadsleksikonet Wikipedia passer ikke inn i påleggene fra Beijing. I mai meldte Baidu, ifølge Bangkok Post, at de hadde samlet 100 000 klarerte sider.
Baidu opererer med syv kategorier forbudt innhold, blant annet «ondsinnet omtale» av Kina, «angrep mot offentlige institusjoner» og «fremming av negative livssyn».
Det har gått rykter om at Baidu kan være interessert i å kjøpe det europeiske musikkselskapet EMI, som er verdsatt til 30 milliarder kroner.