Skandiabanken driftes delvis av EDB IT-drift og fra Skandiabanken selv fra Stockholm.
I hele helgen og fram til i dag (klokken 11:41) opplever Skandiabankens kunder problemer med å komme inn på nettbanken, som dermed ikke får utført sine nettbanktjenester.
Denne meldingen møter kundene:
Grunnet tekniske problemer er nettbanken ustabil. Vi beklager de ulemper dette medfører for deg som kunde. For kontoinformasjon og overføring mellom egne konti, benytt kontofon (810 01 001, valg 2).
Kontoinformasjonen er dessverre ikke tilgjengelig for øyeblikket.
En Skandiakunde forteller til digi.no at kundeservice gir EDB skylden for problemene. Kundeservice kunne ikke si noe om når tjenestene blir tilgjengelige igjen.
Hvorvidt dette rammer alle Skandiabankens 270.000 kunder, er fortsatt uvisst. Informasjonssjef Helge L'orange i EDB IT Drift forklarer det med en treghet i systemene, men ikke nedetid.
At kundene likevel ikke kommer inn på nettbanken, forklarer L'orange at tregheten kan oppfattes som nedetid.
- Vi går nå sammen med kunden for å finne ut hva som er årsak til feilen. Vi har full fokus på feilrettingen, og håper å snart være tilbake i ordinær drift, sier han til digi.no.
Han tilføyer at ingen andre nettbanker er berørt utover Skandiabanken.