På et eksklusivt møte i New York i våres lanserte Microsoft-sjef Steve Ballmer en markedskampanje på 500 millioner dollar for å overbevise bedrifter om at de kan holde seg foran konkurrentene dersom de satser på nye utgaver Microsoft-produkter som Windows, Office, Exchange og Mobile Software. Slagordet for kampanjen var «People Ready Business», og IBM ble pekt ut som den klare hovedfienden.
Les også:
- [07.03.2007] Microsoft slipper gratis beta for IP-telefoni
- [17.03.2006] Microsoft til frontalangrep mot IBM
Slagordet ble ikke oversatt til norsk, men er gjenstand for denne siden på Microsofts norske nettsted: Det er menneskene som utgjør forskjellen.
Før helgen kunngjorde HP at de har inngått en treårig avtale med Microsoft der det skal investeres 300 millioner dollar for å fremme slagordet, som i typisk Microsoft-stil er opphøyet til «visjon».
Partnerskapet mellom HP og Microsoft er ikke nytt, men går over 20 år tilbake, og stammer i hovedsak fra tidligere Compaq, PC- og serverleverandøren som HP innledet kjøpet av i september 2001 og fullførte i april året etter. De to gigantene har over 20 000 kunder felles.
Da hun kunngjorde avtalen, fortalte Ann Livermore, leder for HPs «Technology Solutions Group», at hun allerede har tatt Microsofts medisin: Teknologiene som inngår i «People Ready» brukes allerede «for å gi våre folk muligheten til å gjøre forretninger når som helst og hvor som helst».
«People Ready»-løsningene skal konsentreres om fem områder:
- meldinger og samspilt samband
- samarbeid og innholdsforvaltning
- beslutningsstøtte («business intelligence»)
- integrering av forretningsprosesser («business process integration»)
- kjerneinfrastruktur
I en kommentar, anslår IDC-analytiker John Gantz at markedet for slike løsninger på Windows-plattformen er verdt 49 milliarder dollar i 2007.
De 300 millioner dollar som HP og Microsoft setter av til felles «People Ready» prosjekter de kommende tre årene, skal gå til å utvikle, teste, validere, markedsføre, selge og levere løsningene.
HP forplikter seg til å sette av 22 000 konsulenter til prosjektet, og til at tallet skal økes til 30 000 innen avtalen må fornyes. Som ledd i dette skal HP legge opp et eget opplæringsprogram som skal sørge for mer enn 3000 nye Microsoft-kyndige konsulenter i selskapet.
Avtalen innebærer altså at hele HPs konsulentorganisasjon stilles til rådighet for Microsofts nye produkter – Exchange Server 2007, Office 2007, SharePoint Server 2007, Windows Vista og Live Communications Server 2007 – samt den kommende Longhorn-serveren.
Fronten mot IBM blir svært tydelig: IBM betyr Linux og Java, HP betyr Microsoft og .Net. Hvem du velger å rådføre deg med, avslører hvilket svar du er innstilt på å få.
Tilsynelatende er det HP som investerer mest i avtalen. Men det må bety enormt for Microsoft å få støtte fra en erfaren og global organisasjon med innpass i tusener av tunge kunder, i en tid da det er slutt med at bedrifter automatisk oppgraderer til alt det nyeste Microsoft har å tilby, og Microsoft er blitt så mye mer avhengig nettopp av bedriftsmarkedet for å fortsette å vokse.