Apollo er kodenavnet på en kommende utviklingsplattform fra Adobe som skal gjøre det enklere for utviklere å lage separate skrivebordsapplikasjoner basert på teknologier som vanligvis benyttes mest i websammenheng. Dette inkluderer Flash/Flex og HTML/JavaScript. Dette skal åpne nye muligheter for utviklere med kompetanse først og fremst innen disse teknologiene.
Toppsjef Bruce Chize fortalte pressen og analytikere i forrige uke at man bør se på Apollo på samme måte som man vil karakterisere Adobe Reader eller Flash-player - det er en klient som kan brukes til å hjelpe andre med å bygge unike applikasjoner som gjør det mulig for Adobe å selge flere verktøy.
Selve kjøretidsmiljøet vil være fritt tilgjengelig for brukerne, tilsvarende Flash Player. I første omgang vil det bli tilgjengelig for Windows og Mac OS X, men Adobe vurderer å gjøre miljøet tilgjengelig også for enkelte andre operativsystemer.


Apollo-applikasjoner vil altså ikke kjøres i noen nettleser. Derimot inneholder det en egen nettlesermotor basert på WebKit, det samme prosjektet som nettleserne Safari og KHTML er basert på.
Totalt skal Apollo-rammeverket være på mellom 5 og 9 MB. I tillegg kommer selve applikasjonene.

Utviklere av Apollo-applikasjoner skal i utgangspunktet kunne benytte ethvert utviklingsverktøy som støtter enten Flash/Flash eller HTML/JavaScript. Adobe vil publisere et sett med kommandolinjeverktøy for Apollo som skal gjøre det enkelt for utviklere å pakke Apollo-applikasjoner via deres valgte utviklingsmiljø eller redigeringsverktøy.
Apollo-applikasjonene skal kunne installeres på samme måte som andre applikasjoner på brukerens datamaskin. Brukeren laster ned en plattformuavhengig installasjonsfil og kjører denne på vanlig måte, for eksempel ved å dobbeltklikke på den.
Ved hjelp av protokollen Inter-Application Communication (IAC) skal Apollo-applikasjonene kunne kommunisere med hverandre. Første versjon av Apollo vil ikke ha innebygd støtte for direkte databasetilgang, men det skal være mulig å bygge databasedrivere i ActionScript.
En tidlig versjon av Apollo skal gjøres tilgjengelig tidlig neste år. Adode planlegger å lansere Apollo innen sommeren 2007.